Agris.cz - agrární portál

Přichází éra polovičních supermarketů. Přidal se i Kaufland

20. 5. 2008 | iHNed.cz

Začíná bitva o centra měst, Kaufland jde ve stopách Tesca, Žabky a Sparu. Po zhruba deseti letech, kdy se Češi učili jezdit na nákup autem za město, se vrací móda menších samoobsluh v centru. Velké obchodní řetězce už nechtějí mít jen hypermarkety na periferiích, ale cílí na zákazníky pár metrů od jejich bytů. Po úspěchu malých prodejen Tesco či Žabka chystá totéž i lídr trhu Kaufland. Návrat do měst je jednou z cest, jak vyzrát na konkurenci - v době, kdy se boj zostřuje a několik řetězců český trh opustilo. Letos musí být obchodníci dvojnásob rafinovaní: Češi šetří a tržby jsou slabší. Statistici včera oznámili, že v březnu maloobchodní tržby poprvé po čtyřech letech klesly.

Větší slevy

Řetězce se zároveň musí vypořádat s nedostatkem vhodných pozemků pro výstavbu velkých hypermarketů. Více značkových prodejen v centrech měst může přinést i větší slevy. "Malé prodejny řetězců díky velké síti dosáhnou lepších nákupních podmínek, a budou tedy moci nabídnout lepší ceny," míní Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research, která se zabývá průzkumem maloobchodního trhu.

Pilotní projekty malých obchodů "Kaufland Light" už odsouhlasilo vedení skupiny Schwarz, kam Kaufland patří. Nové obchody budou mít jen dva tisíce metrů čtverečních místo obvyklých pěti tisíc. Jinak budou uspořádané regály i zboží. HN to potvrdilo několik spolehlivých zdrojů z trhu. "Se stavbou by se mělo začít do roka. Schválená rozhodnutí totiž skupina Schwarz většinou rychle realizuje," řekl zdroj, který si nepřál být jmenován. Kaufland své plány tají. "Časový horizont expanze nelze přesně sdělit," řekl mluvčí Kauflandu Michael Šperl.

Podle analytiků dnes Češi upřednostňují kromě příznivých cen právě rychlý nákup, a tak má koncept prodejen "na každém rohu" velkou šanci na úspěch. "Má to svou logiku. Řetězce myslí na zadní kolečka, a proto jdou do menších formátů, aby byly blíže lidem," říká Skála

Síť městských obchůdků plánuje i česká pobočka rakouského řetězce Spar. Obchodů Žabka, jež patří investiční skupině Penta, má být do tří let 250 v celé zemi. Penta si k nim chce koupit i obchody Hruška, které už v centrech měst stojí.

Tesco má v tuzemsku pět malých obchodů "Tesco Expres" a bude jich víc, než se původně plánovalo. "Máme v plánu pokrýt centra větších měst a další hodně obydlené lokality," řekl mluvčí Tesca Vesselin Barliev.


Zdroj: iHNed.cz, 20. 5. 2008





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 21.12.2025 18:29