Agris.cz - agrární portál

Šéf největších pekáren v Česku: Ceny potravin už si dosáhly maxima

20. 5. 2008 | iHNed.cz

Ceny potravin v České republice už vyšplhali na maximum. V budoucnu se ale situace může opakovat, a to nejen u potravin. V exkluzivním rozhovoru pro středeční Hospodářské noviny to uvedl spoluvlastník a šéf největších středoevropských pekáren United Bakeries Marko Pařík. "Loňské zdražení obilí a potravin – to byla facka pro všechny podnikatele," řekl v rozhovoru pro HN Marko Pařík, spoluvlastník a šéf největších středoevropských pekáren United Bakeries. Zmíněný políček byl však podle něj také užitečný. Lidé si konečně uvědomili, co to je globalizace. Že když zdraží obilí v Chicagu, zdraží i rohlíky v Brně nebo Plzni.

V současné době už Pařík další růst cen potravin nečeká. "Ale v budoucnu se situace může opakovat, a to nejen u potravin. Byznys je už tak mezinárodně propojen, že jakýkoliv výkyv na druhé straně světa se projeví i u nás," varuje zároveň.

Podle Paříka se už ceny v České republice opravdu vyšplhali na maximum. "Sledujeme, co se děje kolem nás. Především ceny v Německu. A náš limit je, abychom byli trochu pod jejich cenou – jinak nás zavalí svým zbožím," vysvětlil Pařík.

Hrozba levnějšího dovozu se podle něj týká především trvanlivějších potravin. "Ale dáváme si veliký pozor i na čerstvé pečivo. I tady by nám import mohl zavařit, kdybychom to my a obchodníci s cenami přeháněli. Konkurence je mnohem lepší hlídač cen než jakýkoliv antimonopolní úřad," upozornil Pařík.

I za rohlíkem je spousta lidské práce

Podle něj poklesl odbytu, a to především u chleba, protože lidé přestali plýtvat. Jakmile přijde ze světa jakýkoliv další zvrat, nebo cenový boom – ať už třeba u obilí nebo ropy – zase se to podle Paříka musí odrazit i na našem trhu.

Pokud jde o různé "akční slevy", kterými obchodní řetězce lákají třeba na rohlíky za padesát haléřů, i když běžně stojí pětinásobek, považuje je Pařík za marketingový nástroj běžný v celém světě. "Snížení ceny by ale mělo mít své hranice, jinak zákazník může získat pocit, že rohlík nebo cokoliv jiného v akční slevě je bezcenné zboží. I za rohlíkem je spousta lidské práce," zdůraznil.

I když přijde očekávaná dobrá sklizeň, na zásadní obrat ve světě to v dohledné době podle Paříka stačit nebude. Vlivů totiž bylo mnohem víc. Zvýšenou spotřebou potravin v Asii počínaje a spekulativními nákupy konče.

Autor/ři: Martin Mařík, Tomáš Králíček


Zdroj: iHNed.cz, 20. 5. 2008





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 09.05.2024 04:22