Agris.cz - agrární portál

Do Česka míří desítky zahraničních firem

24. 6. 2008 | iHNed.cz

Burger King nebo polské značky chystají útok na české zákazníky. A nad Českem krouží také velcí hráči v čele s Aldi a Media Markt.

Hamburgery z Burger Kingu, potraviny z discontu Aldi, levná elektronika z MediaMarktu a k tomu desítky nových značek, obchodů i restaurací - tak už brzy mohou vypadat nákupy "po česku."

České republice se daří, ekonomika roste, a země tak láká stále více zahraničních řetězců. Příkladem může být i nedávný vstup kavárenské sítě Starbucks, která si své působení v Praze nemůže vynachválit.

Fastfoodovým restauracím se v Česku daří

Velká fastfoodová trojka bude v Česku už brzy kompletní. Poté, co se zde úspěšně zabydlely McDonald's a KFC, míří do země i populární americký Burger King.

»Na český trh vstoupí prostřednictvím frančízy. Je to otázka pár měsíců,« řekl HN zdroj obeznámený s plány společnosti AmRest, která licenci na Burger King vlastní. Zájemci o provozování Burger Kingu už proto oťukávají česká obchodní centra a hledají vhodné prostory. »Ptají se na možnosti a na cenu. Zatím ale smlouvu nikdo podepsat nemůže,« potvrzuje Martin Žížala z pražské pobočky poradenské firmy Cushman & Wakefield, která má na starosti i pronájem maloobchodních ploch.

Už nyní je v Česku téměř třináct tisíc fast food restaurací a stánků s rychlým občerstvením. Podle studie Incoma Research Češi za jídlo mimo domov utratí zhruba dvacet procent všech výdajů na potraviny. Jen loni nejznámější fast food v Česku McDonald's navštívilo přes 53 milionů zákazníků a prodej přesáhl 3,2 miliardy korun.

O Česko proto v poslední době projevily zájem hned desítky dalších firem napříč všemi obory. Od kaváren, které zastupuje třeba síť Cup&Cino, bio pekařství, jehož barvy hájí síť Le Pain Quotidien, či obchody se šperky značky Yes.

Polský atak na Česko

"O vstup na český trh má vážný zájem také několik polských franchisových řetězců, které již jednají o počátečních investicích na podporu své značky. Odhadem jde zhruba o desítku systémů. Mezi nejvážnější zájemce patří celosvětový řetězec prodejen s náplněmi do tiskáren Cartridge World," říká Martin Jonáš, jednatel poradenské firmy Profit System.

Baby boomu v České republice chce zase využít polský řetězec s prodejnami dětského oblečení 5.10.15 či belgický hračkářský gigant Amtoys. Největší zájem o Česko mají ale firmy, které vsadily na módu. Ať už se jedná o značky Ravel, Diverse či Boogie Nights.

"Zajímavostí je, že mnohé polské franchisové řetězce vnímají český trh jako jakýsi zkušební před svým vstupem na západní trhy. Několik polských značek již takto postupovalo. Pokud uspějí u nás, rozvíjejí své podnikání také na západ od našich hranic," dodává Jonáš.

Český trh mají však v hledáčku i "velcí dravci", kteří už pomalu obšancovali celou Evropu. Experti z trhu s elektronikou nečekávají zda, ale kdy do země vstoupí německý prodejce elektroniky Media Markt. Ten je znám svou agresivní politikou nízkých cen.

Dravci krouží nad Českem

"V nějakém časovém horizontu do Česka určitě přijdou. Je to firma, která působí v celé Evropě a její jedinou dírou na mapě jsou Česko a Slovensko," tvrdí Pavel Sláma ze společnosti Datart.

Maloobchodní řetězce zase čekají, kdy do země vtrhne německý diskontní řetězec Aldi.

Ten se zatím sice soustředí hlavně na Slovensko a Maďarsko, ale v Česku už založil pobočku Aldi Czechia.

Také Aldi je známé hlavně díky nízkým cenám, proto lze očekávat, že by jeho vstup na trh výrazně zatočil s cenovou politikou řetězců.

Zatímco například v Česku známý diskont Lidl má ve svém portfoliu zhruba dva tisíce položek zboží, Aldi jich má 800. Díky tomu však může nabídnout nejnižší ceny - od jednotlivých kusů zboží prodává totiž nejvíc na světě a kvůli velkému množství poboček nakupuje daleko levněji než konkurence. České řetězce se však nebojí.

"Věříme, že i při případné změně konkurenčního prostředí na maloobchodním trhu bude Tesco obchodem, kde budou zákazníci rádi nakupovat," říká Jana Matoušková, mluvčí Tesca.


Zdroj: iHNed.cz, 24. 6. 2008





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 30.04.2024 21:03