Agris.cz - agrární portál

Snížení spotřební daně z benzinu nic neřeší

25. 6. 2008 | Lidové noviny

Návrh stínového ministra průmyslu Milana Urbana a jeho ČSSD snížit v reakci na rostoucí ceny ropy spotřební daň z benzinu a nafty má jen jedinou logiku a účel. Snadné politické body pro sociální demokracii. Její potenciální volič jistě ocení, jak dobře se pan Urban stará o jeho peněženku. Jiná logika v tom návrhu ale není.

Že se ceny benzinu a nafty na stojanech zvednou, museli čekat všichni už několik měsíců. Ceny ropy na všech světových trzích překonávají nové rekordy doslova každý den. Ještě v roce 2003 se objevovaly varovné zprávy o rizicích pro ekonomiku, když ropa překročí hranici 30 dolarů za barel.Minulý týden se ropa poprvé dostala nad hranici 135 dolarů za barel a analytici vesměs nepředpokládají, že by ceny měly začít významněji klesat. Důvodů je samozřejmě víc - od zvýšeného zájmu prudce rostoucích ekonomik (především Indie, Čína či Indonésie) až po ten prostý a nepříjemný fakt, že zásoby ubývají. Za ropným zlomem už je většina zemí, kde se někdy ropa těžila.

Urbanův nápad by zdeformoval trh

Datum absolutního ropného zlomu, kdy celosvětových zásob ropy bude méně než ropy, kterou jsme spálili, je za rohem. I ty nejkonzervativnější odhady mluví o datech před rokem 2020. Jak s těmito fakty a trendy chce pohnout Milan Urban snížením spotřební daně pro motoristy o 2,50 Kč na litr benzinu? Nijak, na ceny to nebude mít vliv prakticky žádný. Krátkodobě možná cena na čerpadlech klesne, ministerstvo financí ale prognózuje pokles na benzinkách maximálně o 1,50 Kč. Při pokračujícím trendu ropných trhů ale i na českých stojanech poroste cena naopak dál. Nebo bude Milan Urban navrhovat stále větší snižování spotřební daně a ve finále se dočkáme dotací na pohonné hmoty z veřejných peněz? Urbanův nápad by znamenal nejen výpadek příjmů státního rozpočtu (až 25 miliard korun), ale také značnou deformaci trhu. Stát by tím dal fakticky najevo, že reálná cena zdrojů nic neznamená, jejich zvyšující se vzácnost by kompenzoval administrativním zlevněním. Tím by jen oddálil racionální reakci na tento ekonomický stimul - postupný odklon od vysoké spotřeby, případně ropných paliv vůbec.

Musíme najít cestu z ropné závislosti

Rozumnou reakcí na to, co se s cenou ropy děje a co můžeme reálně očekávat, nejsou populistické výkřiky, které předvádí ČSSD. Musíme přemýšlet o reálné cestě z ropné závislosti. Vyšší ceny pohonných hmot znamenají účinný tlak na výrobce, aby byli schopni nabídnout úspornější vozy, i na zákazníky, aby zvážili, zda opravdu chtějí a potřebují SUV se spotřebou 17 l / 100 km. Je to jasné ano moderním hybridním technologiím a jejich dalšímu zdokonalování, ano stlačenému zemnímu plynu a jasný důkaz o tom, že potřebujeme efektivní biopaliva, nekonkurující potravinám. Ropa je drahá a levnější už asi nebude. Snížení spotřební daně nám s tím ale nepomůže. To je jen past, políčená na důvěřivé voliče.


Zdroj: Lidové noviny, 25. 6. 2008





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 28.04.2024 07:18