Zelenina byla hitem londýnského veletrhu
27. 10. 2008 | APIC-AK
Zástupci Zelinářské unie Čech a Moravy, která je členskou organizací Agrární komory ČR, se ve dnech 8. a 9. října zúčastnili v Londýně ovocnářsko-zelinářské výstavy The World Fruit & Vegetable Show 2008, včetně doprovodných seminářů. Jaké si z ní odnesly poznatky o trhu se zeleninou ve Velké Británii?
Fakta o trhu ovocem a zeleninou ve Velké Británii
Objem obchodované čerstvé zeleniny představuje 7,6 miliard liber v běžných cenách, což je zhruba 247,3 miliardy korun. Sektor se podílí na celkovém tržním obratu 38,1 % a roste, neboť profituje z velké publicity o pozitivním dopadu pravidelné konzumace ovoce a zeleniny na zdraví člověka a rovněž z velké vládní podpory tohoto trendu. Například ministerstvo zdravotnictví vyhlásilo program „5 x denně“ na podporu denní konzumace pěti 80gramových porcí ovoce a zeleniny denně.
Produkce a spotřeba ve Velké Británii
Nejvíce se ve Velké Británii pěstuje z hlediska objemu: mrkev, květák, červená cibule, brokolice, různé druhy salátů, pastiňák a tuřín, špičaté zelí, fazole, zimní zelí, salátová cibulka, pór, červená řepa a jarní zelí. Velmi populární jsou baby odrůdy zelí a salátu na maloobchodním trhu. Velmi důležitá je pro Brity červená cibule. Farmáři ji skladují v ochranné atmosféře po celý rok. Má i trvale vyšší cenu po celý rok.
Čerstvá zelenina tvoří patnáctiprocentní podíl na průměrném nákupním koši spotřebitele ve Velké Británii (ovoce jen 10%), z toho 34% tvoří různé saláty, 22% brambory, 14% kořenová zelenina (zejména mrkev), 11% košťáloviny. Z jedenácti procent košťálovin nejvíce zaujímá brokolice (38%), květák (23,5%), hlávkové zelí bílé (19,3%), kapusta (9,9%) a špenát (3,6%).
Velký podíl nákupu tvoří předpřipravená jídla. Proto je zajímavá statistika, jak často Britové vaří zeleninu ze základních surovin: více než dvakrát denně 8%, jednou denně 43%, dvakrát až třikrát za týden 27%, jednou a méně týden 15%, nevaří vůbec 7%.
Odbyt obchodními řetězci
Až devadesát procent čerstvé zeleniny se ve Velké Británii obchoduje prostřednictvím řetězců supermarketů. V letošním roce činí podíly odbytu zeleniny v supermarketech společností Tesco 32%, Asda 17%, Sainsbury 16%, Morrison 12%, CO-OP 4%, Waitrose 4%. Vesměs jde o domácí - britské - řetězce. Pouze asi 3-5% celkové produkce zeleniny tvoří bio.
Trendy na trhu zeleninou
Trendy v pěstování a spotřebě zeleniny
Pokles ploch košťálovin o 32% v poslední dekádě.
Spotřebovává se stále méně základních surovin zeleniny - méně odpadu, nárůst spotřeby předpřipravených jídel.
Boom organické (bio)zeleniny.
Nárůst významu regionálních značek.
Hlavní směry v uspokojování zákazníka
Inovace v prezentaci základních linií – například nové nápady v balení.
Rozvoj organické (bio)produkce.
Příprava hotových produktů (jídel).
Nové výrobky, druhy,odrůdy.
Přes silný agrární sektor ve Velké Británii se musí 90% ovoce a 70% speciální zeleniny dovážet k zajištění pokrytí poptávky, která stále roste.
Vysoká návštěvnost na výstavě
Velká Británie je masivní trh a světová výstava ovoce a zeleniny v Londýně si proto klade za cíl být vstupním centrem do Velké Británie, jak pro kupující, tak i pro dodavatele.
Letos se zmiňované výstavy v Londýně zúčastnilo 21 zemí světa. Je o ni velký zájem nejen u odborné, ale i laické veřejnosti. Na akci přišlo více než 1600 odborných návštěvníků z 34 zemí světa. Skladba odborných návštěvníků zahrnovala nákupčí, ředitele a vlastníky firem i odborné zaměstnance z širokého spektra obchodu a jeho podpory. Někteří přijeli hledat nové zákazníky a produkty.
Ing. Miroslav Vlček, tajemník Zelinářské unie Čech a Moravy
Zdroj: APIC-AK, 27. 10. 2008
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 15.12.2025 13:34
