LN: Myslivci odmítají ocelové broky
15. 12. 2008 | Lidové noviny
Mezi ochránci přírody a myslivci se rozhořel spor o to, zda používat, či nepoužívat olověné střelivo. Ochránci tvrdí, že stávající olověné broky jsou jedovaté, tráví ptáky i jinou zvěř, a požadují proto jejich náhradu za neškodnou ocelovou munici. Myslivci se ale přechodu na ocelové broky bojí. Jsou prý totiž dražší, méně přesné, a navíc nebezpečnější než vyzkoušené olovo.
Otravou jsou nejvíce ohroženi dravci a vodní ptáci. Dravcům, třeba orlům, se broky dostávají do těla při požírání postřelené kořisti, která pro ně představuje snadný úlovek. Vodní ptáci – například husy, kachny nebo labutě – je zase nejčastěji spolknou při pročesávání dna rybníků či řek, kde si hledají potravu.
V sousedním Německu přírodovědci při nedávném výzkumu zjistili, že broky, kterých tamní myslivci každoročně vystřílejí zhruba 120 tun, mají na svědomí až třetinu všech úmrtí vzácného orla mořského. Podobné výsledky pocházejí ize Spojených států, kde olovo likviduje tamní kondoří populaci. Kolik otrav způsobí tuny olověných broků, každoročně vypálených českými myslivci, zatím nikdo na vědecké úrovni neřešil.
Přesto jsou takové případy podle odborníků časté. „V Česku nemáme o otravách dravců olovem systematický přehled, i když jednotlivé zprávy se objevují. Realita bude zřejmě velmi podobná té německé,“ míní Zdeněk Vermouzek z České společnosti ornitologické.
Spolknuté olovo se ptákům dostane z trávicího traktu do jater, ledvin a slinivky. Ptáci pak hynou slepí, v křečích nebo se prostě udusí. „Dobře je intoxikace olovem vidět na labutích v letu. Po otravě olovem mají špatnou koordinaci, křeče, a proto neudrží dlouhý krk natažený,“ vysvětluje Vermouzek.
Zdroj: Lidové noviny, 15. 12. 2008
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 14.12.2025 10:39
