Agris.cz - agrární portál

Prodej šampaňského roste, Češi však stále upřednostňují sekt

1. 1. 2009 | ČTK

Přestože prodej pravého šampaňského v tuzemsku rok od roku výrazně roste, dává většina Čechů a Češek stále přednost sektu, kterého vypije ročně zhruba stonásobně více než vína z oblasti Champagne. Vyplývá to z vyjádření producentů a obchodníků s šumivými víny. Pro výrobce a prodejce pravého šampaňského i sektů jsou poslední dva týdny roku dlouhodobě vrcholem sezóny.

V ČR se v současné době ročně prodá 120.000 až 150.000 lahví šampaňského vína, uvedl Jiří Kočí, obchodní manažer společnosti Global Wines, která obchoduje s víny. Meziroční nárůst proti loňskému roku odhadl na deset až 20 procent. Poslední dva prosincové týdny podle Kočího tvoří až čtvrtinu ročního prodeje nápoje pocházejícího z okolí Remeše. Vzrůstající obliba šampaňského je odrazem společenských trendů i snižování domácích cen na evropskou úroveň, šampaňské je tak dostupnější než v minulosti, vysvětlil Kočí.

Láhev nejlevnějších značek šampaňského se dá v ČR pořídit za částku kolem 350 korun. Cena láhve těch nejdražších šampaňských dosahuje až desítek tisíc korun. Rostoucí poptávku po šampaňském potvrzují obchodníci. "Počet prodaných pravých šampaňských se v posledních čtyřech letech ztrojnásobil," řekla ČTK mluvčí společnosti Tesco Stores ČR Eva Karasová. Tesco nyní prodává láhev šampaňského za 419 korun.

Také tuzemský trh sektů v posledních letech roste, i letos se podle odborníků jeho odbyt proti loňsku mírně zvýší. V ČR se letošním roce prodá 15,1 milionu lahví šumivých vín, loni to bylo o 400.000 lahví méně. Příští rok by měl podle současných prognóz prodej vystoupat na 16,5 milionu lahví. Podle expertů má český trh sektů i do budoucna velmi slušný potenciál růstu, neboť jejich domácí spotřeba na osobu a rok ve výši 1,2 litru je například proti sousednímu Německu třetinová.

Zhruba tři čtvrtiny v Česku prodaných šumivých vín pocházejí ze staroplzenecké firmy Bohemia Sekt. Nejprodávanější značkou zůstává Bohemia Sekt Demi Sec. Společnost letos plánuje prodat srovnatelné množství sektů jako loni, tedy kolem 12 milionů láhví.V posledních dvou týdnech roku firma uplatní na trhu 25 až 30 procent produkce. Přesto již sekt není pouze nápojem pro slavnostní příležitosti. "Sekt se už pije jako osvěžující nápoj, už nejen v rámci rituálu oslav, například příchodu Nového roku," řekl už dříve ČTK šéf marketingu Bohemia Sektu Martin Fousek.

Podle Karasové v Česku roste i obliba nealkoholických sektů. "Jejich kvalita je čím dál vyšší. Ocení je zejména ti, kteří nemohou pít alkohol ze zdravotních důvodů, a řidiči. Velmi populární jsou i šumivé nápoje pro děti, které si chtějí vychutnat novoroční přípitek společně s rodiči," podotkla Karasová.

Přestože část laické veřejnosti označuje za šampaňské nesprávně jakýkoliv sekt, označením Champagne se můžou honosit pouze šumivá vína mající původ ve francouzské oblasti Champagne-Ardenne. V oblasti působí přes tisíc producentů. Někteří z nich pouze pěstují révu, hrozny pak prodávají šampaňským domům, kde slavný šumivý nápoj vzniká.

Prodej šampaňského šel v posledních letech od rekordu k rekordu. Loni se ho ve světě prodalo 338,7 milionu lahví. Za letošních prvních deset měsíců se ovšem jeho prodej proti stejnému období loňského roku snížil o 4,9 procenta. V samotném říjnu prodej šampaňského meziročně sestoupil dokonce o 16,5 procenta, což byl první pokles od roku 2000. Podle odborníků souvisí snížení zájmu o nápoj s panující celosvětovou hospodářskou krizí. Tuzemský trh s šampaňským, který zatím není příliš rozvinutý, by však krize zasáhnout neměla, uvedl Jan Haspekl ze společnosti Global Wines.


Zdroj: ČTK, 1. 1. 2009





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 28.09.2022 04:26