Illy: Zájem o kávu neochladne ani v krizi
9. 3. 2009 | ČTK
Zájem o kávu by neměl opadnout ani v době krize, protože se jí podařilo dostat mezi zboží denní potřeby. Problémy by mohly mít pouze dražší druhy kávy. Uvedl to Andrea Illy, ředitel firmy Illy, která dodává kávu restauracím po celém světa.
Spotřebitelé kvůli krizi omezili své výdaje za téměř vše, od automobilů po spotřebiče. Prodej kávy by ale celkově měl zůstat téměř nedotčen. "Růst (spotřeby) bude o něco nižší, avšak nebude zde negativní dopad," uvedl Illy. "(Krize) zřejmě zvýší množství spotřebované kávy robusta," dodal.
Káva se dělí na dva druhy - arabica a robusta. Arabica je preferována kvůli své jemnější chuti, robusta se většinou používá u levnějších značek instantní kávy.
Nižší spotřeba hrozí podle Illyho hlavně v rozvíjejících se zemích a je možné, že Rusko v letošním roce sníží dovoz. Společnosti se také zřejmě budou snažit kvůli krizi udržet ceny kávy dole a budou používat levnější zrnka kávy. Nemusí to ale mít přímo dopad na kvalitu kávy, protože technologie zpracování kávy se zlepšila, a dnes je tak možné z levnější zrn získat kávu s lepší chutí než v minulosti.
Hrozbou pro trh je ale kriticky nízká současná úroveň zásob kávy, která odpovídá zhruba tříměsíční spotřebě. Trh by se tak mohl stát velmi citlivý na případné zprávy o poklesu produkce. "Pokud se objeví mráz nebo sucha, cena by mohla stoupnout na neuvěřitelnou úroveň," dodal Illy. Upozornil, že po mrazech v roce 1994, kdy zásoby odpovídaly zhruba devítiměsíční spotřebě, se ceny kávy více než zdvojnásobily, napsala agentura Reuters.
Zdroj: ČTK, 9. 3. 2009
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 14.12.2025 10:42
