Počet hypermarketů dále poroste
18. 3. 2009 | Agris
(Tisková informace společnosti INCOMA Research k projektu SHOPPING CENTER & HYPERMARKET 2009)
Na přelomu roku bylo podle výzkumu společnosti INCOMA Research „Shopping Center & Hypermarket 2009“ v České republice v provozu již 246 hypermarketů, které celkově disponovaly více než 1,16 mil. m2 prodejních ploch. Obrat všech prodejen tohoto formátu v roce 2008 překročil 141 mld. Kč.
Oproti předchozímu roku vzrostl počet hypermarketů o 15, což je sice méně než předloni, nicméně svědčí to o faktu, že volná místa pro hypermarkety stále ještě nejsou vyčerpána.
Expanze hypermarketů se loni soustřeďovala spíše na menší města, nezastavila se ani u velikostní hranice měst 15 tisíc obyvatel. S ubývajícími volnými lokalitami ve větších městech se řetězce, provozující menší prodejny tohoto formátu (především Kaufland a Tesco), ohlížejí i po menších městech mezi 10 – 15 tisíci obyvateli. V současnosti je takových měst s hypermarketem již 10 (nejmenší Domažlice s necelými 11 tisíci obyvateli).
V Česku nicméně ještě zůstává osm měst s více než 15 tisíci obyvateli, kde hypermarket není umístěn – k největším z nich patří Litvínov a Bohumín.
Největší města BEZ hypermarketu | Počet obyvatel (v tis.) |
Litvínov | 27,1 |
Bohumín | 22,9 |
Otrokovice | 18,5 |
Ostrov nad Ohří | 17,3 |
Rožnov pod Radhoštěm | 17,1 |
Neratovice | 16,3 |
Brandýs n.L.-Stará Boleslav | 16,2 |
Bílina | 15,7 |
Pramen: Shopping Center & Hypermarket 2009 (INCOMA Research)
Největším počtem hypermarketů disponuje řetězec Kaufland s 88 prodejnami, následovaný řetězcem Tesco hypermarket s 57 prodejnami.
V pořadí krajů podle absolutního počtu hypermarketů je na prvním místě dlouhodobě Moravskoslezský kraj, kde bylo na počátku roku 2009 v provozu 37 hypermarketů (15 % všech hypermarketů v ČR), druhé místo udržel s 25 hypermarkety kraj Ústecký, o třetí místo se dělí Jihomoravský kraj a Středočeský kraj (v obou krajích je lokalizováno 24 hypermarketů). Nejvybavenějšími okresy jsou Karlovy Vary, Ústí nad Labem, Hradec Králové a Ostrava – zde již rozsah hypermarketových ploch na 1000 obyvatel přesáhl hranici 200 m 2.
Poté, co byly v roce 2008 otevřeny nové hypermarkety v okresech Český Krumlov (Tesco) a Domažlice (Kaufland), zůstaly bez hypermarketu k. 1.1. 2009 již jen 4 okresy, a sice Plzeň-jih, Prachatice, Semily a Tachov. V roce 2009 lze očekávat výstavbu hypermarketu i v těchto okresech, především v okresech Prachatice, Semily (Turnov) či Tachově. S výjimkou příměstského okresu Plzeň-jih (kde je výstavba hypermarketu přece jen méně pravděpodobná díky spádovosti do Plzně a absenci větších měst) by pak byl ve všech okresech ČR lokalizován alespoň jeden hypermarket.
Výzkum Shopping Center & Hypermarket 2009 ukázal, že hypermarkety jsou hlavním nákupním místem potravin již pro 39 % českých zákazníků. Zákazníci si je oblíbili především pro jejich široký sortiment, dobrý poměr cena-kvalita, svou roli hraje i stále se zlepšující dostupnost hypermarketů. Nejvyšší preference mají hypermarkety v Olomouckém, Ústeckém kraji a v Praze (je zde vnímá jako své hlavní nákupní místo potravin více než 50 % zákazníků), silné preference mají také na severní Moravě. Naopak nejnižší preference má tento formát ve Zlínském a Jihočeském kraji.
I přes rostoucí míru saturace trhu expanze hypermarketů ještě zdaleka nekončí. Již v první polovině roku tak bude v Česku dosažena hranice 250 těchto prodejen.
Zdroj: Agris, 18. 3. 2009
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 14.12.2025 10:08
