Agris.cz - agrární portál

Počet hypermarketů dále poroste

18. 3. 2009 | Agris

(Tisková informace společnosti INCOMA Research k projektu SHOPPING CENTER & HYPERMARKET 2009)

Na přelomu roku bylo podle výzkumu společnosti INCOMA Research „Shopping Center & Hypermarket 2009“ v České republice v provozu již 246 hypermarketů, které celkově disponovaly více než 1,16 mil. m2 prodejních ploch. Obrat všech prodejen tohoto formátu v roce 2008 překročil 141 mld. Kč.

Oproti předchozímu roku vzrostl počet hypermarketů o 15, což je sice méně než předloni, nicméně svědčí to o faktu, že volná místa pro hypermarkety stále ještě nejsou vyčerpána.

Expanze hypermarketů se loni soustřeďovala spíše na menší města, nezastavila se ani u velikostní hranice měst 15 tisíc obyvatel. S  ubývajícími volnými lokalitami ve větších městech se řetězce, provozující menší prodejny tohoto formátu (především Kaufland a Tesco), ohlížejí i po menších městech mezi 10 – 15 tisíci obyvateli. V  současnosti je takových měst s  hypermarketem již 10 (nejmenší Domažlice s  necelými 11 tisíci obyvateli).

V Česku nicméně ještě zůstává osm měst s  více než 15 tisíci obyvateli, kde hypermarket není umístěn – k  největším z  nich patří Litvínov a Bohumín.

Největší města BEZ hypermarketu

Počet obyvatel (v tis.)

Litvínov

27,1

Bohumín

22,9

Otrokovice

18,5

Ostrov nad Ohří

17,3

Rožnov pod Radhoštěm

17,1

Neratovice

16,3

Brandýs n.L.-Stará Boleslav

16,2

Bílina

15,7

Pramen: Shopping Center & Hypermarket 2009 (INCOMA Research)

Největším počtem hypermarketů disponuje řetězec Kaufland s 88 prodejnami, následovaný řetězcem Tesco hypermarket s  57 prodejnami.

V pořadí krajů podle absolutního počtu hypermarketů je na prvním místě dlouhodobě Moravskoslezský kraj, kde bylo na počátku roku 2009 v  provozu 37 hypermarketů (15 % všech hypermarketů v  ČR), druhé místo udržel s  25 hypermarkety kraj Ústecký, o třetí místo se dělí Jihomoravský kraj a Středočeský kraj (v obou krajích je lokalizováno 24 hypermarketů). Nejvybavenějšími okresy jsou Karlovy Vary, Ústí nad Labem, Hradec Králové a Ostrava – zde již rozsah hypermarketových ploch na 1000 obyvatel přesáhl hranici 200 m 2.

Poté, co byly v roce 2008 otevřeny nové hypermarkety v  okresech Český Krumlov (Tesco) a Domažlice (Kaufland), zůstaly bez hypermarketu k. 1.1. 2009 již jen 4 okresy, a sice Plzeň-jih, Prachatice, Semily a Tachov. V roce 2009 lze očekávat výstavbu hypermarketu i v těchto okresech, především v  okresech Prachatice, Semily (Turnov) či Tachově. S  výjimkou příměstského okresu Plzeň-jih (kde je výstavba hypermarketu přece jen méně pravděpodobná díky spádovosti do Plzně a absenci větších měst) by pak byl ve všech okresech ČR lokalizován alespoň jeden hypermarket.

Výzkum Shopping Center & Hypermarket 2009 ukázal, že hypermarkety jsou hlavním nákupním místem potravin již pro 39 % českých zákazníků. Zákazníci si je oblíbili především pro jejich široký sortiment, dobrý poměr cena-kvalita, svou roli hraje i stále se zlepšující dostupnost hypermarketů. Nejvyšší preference mají hypermarkety v  Olomouckém, Ústeckém kraji a v Praze (je zde vnímá jako své hlavní nákupní místo potravin více než 50 % zákazníků), silné preference mají také na severní Moravě. Naopak nejnižší preference má tento formát ve Zlínském a Jihočeském kraji.

I přes rostoucí míru saturace trhu expanze hypermarketů ještě zdaleka nekončí. Již v první polovině roku tak bude v  Česku dosažena hranice 250 těchto prodejen.


Zdroj: Agris, 18. 3. 2009





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 14.12.2025 10:08