Průzkum: Češi letos kvůli krizi nakupují méně potravin
28. 5. 2009 | ČTK
Češi letos kvůli hospodářské krizi nakupují méně potravin, tržby obchodníků za toto zboží ale mírně vzrostly. Vyplývá to z průzkumu společnosti Nielsen, podle kterého se letos tempo růstu prodeje rychloobrátkového zboží zpomalilo. Hospodářská krize do Česka dorazila v závěru loňského roku a donutila řadu tuzemských podniků omezovat výrobu a propouštět. Češi proto začali být při nákupech opatrnější.
Petr Kouble ze společnosti Nielsen ČTK sdělil, že v maloobchodech s potravinami a smíšeným zbožím letos od ledna do dubna objem prodeje potravin meziročně klesl o 0,8 procenta. Naproti tomu hodnota prodaných potravin se zvýšila o 0,5 procenta, přičemž nejvíce to bylo znát u vína a masných výrobků.
Jeho kolegyně Lucie Hrušová upozornila, že čeští spotřebitelé letos zatím nenakupují více privátní značky výrobků, které obchodní řetězce prodávají pod vlastním názvem a za nižší ceny než značkové zboží. Podíl privátních značek mezi potravinami totiž za první čtyři měsíce klesl o 0,8 procentního bodu a v hodnotě činil 14,8 procenta. "Privátní značky mají nejvyšší tržní podíl mezi sýry, masnými výrobky, oplatkami a sušenkami," podotkla.
Hospodářská krize se podle Hrušové podepsala na celém trhu s rychloobrátkovým zbožím, jehož růst se letos zpomalil a v březnu a dubnu byl prodej tohoto sortimentu meziročně nižší. "V roce 2008 byl meziroční nárůst prodejů rychloobrátkového zboží tažen zejména zvýšením průměrné ceny potravin. Nezaznamenali jsme trvalejší nárůst v objemu prodejů," podotkla Hrušová.
Češi letos podle údajů společnosti Nielsen také častěji využívají takzvané promonabídky obchodníků, ve kterých mohou koupit zboží za výhodnější ceny. "Třetina prodeje je realizována v promoci," upozornil Kouble.
Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka potvrdil, že obchodníci letos finanční krizi pocítili na tržbách. "Propad tržeb sice je, ale není tak velký, jaký obchodníci očekávali," uvedl Juračka. Méně výrazný pokles tržeb přičetl například tomu, že lidé se nyní kvůli úsporám přestali chodit stravovat do restaurací a raději si jídlo uvaří doma, přičemž suroviny nakupují v obchodech. "Je to jedna z věcí, která srazila propad maloobchodu," podotkl.
Zdroj: ČTK, 28. 5. 2009
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 15.12.2025 04:32
