Agris.cz - agrární portál

Bio + Fair

3. 7. 2009 | ÚZPI

Téma veletrhu BioFach v roce 2010.

Spravedlivý obchod a trvale udržitelné hospodaření se zřetelem na ekonomické, sociální a ekologické aspekty patří k hlavním pilířům podnikatelské činnosti v rámci biobranže.

Produkty vyrobené podle ekologických a férových zásad byly odborným návštěvníkům veletrhů BioFach a Vivaness 2009 poprvé prezentovány v rámci vlastní speciální přehlídky Organic + Fair. 29 vystavovatelů a 125 prezentací výrobků odráželo kompletní spektrum spravedlivého obchodu se zohledněním mezinárodních, národních a regionálních aspektů. V roce 2010 veletrhy proběhnou zcela v duchu Organic + Fair.

"Rostoucí počet zákazníků si dnes klade otázku, za jakých podmínek a okolností vznikají výrobky, které končí v jejich nákupních košících. Biovýrobci se řídí principem férovosti, protože jsou o něm přesvědčeni", říká Udo Funke, vedoucí projektu BioFach a Vivaness. „Jim všem nabízíme sekci Organic + Fair jako doplňkovou platformu, v rámci níž mohou - buď formou vlastního stánku nebo separátní prezentace výrobků - odbornou veřejnost upozornit na různé aspekty spravedlivého obchodu, například na téma sociální zodpovědnosti."

Celosvětový objem spravedlivého obchodu v roce 2008 vzrostl o 25 %

Společnost Organic Monitor, Londýn, Velká Británie, odhaduje tržby z produktů v oblasti spravedlivého obchodu za rok 2008 na více než 3,5 mld. amerických dolarů. Dvě třetiny veškeré nabídky spravedlivého obchodu pocházejí z biologické produkce. Prodej výrobků se známkou Fairtrade, kterou uděluje mezinárodně působící veřejně prospěšná německá organizace Transfair, Bonn, Německo, v roce 2008 dosáhl obratu cca 2,9 mld. EUR, což představuje oproti předchozímu roku přírůstek 25 %. Vedle Německa patří mezi silně rostoucí trhy Evropy Velká Británie, Francie a Skandinávie. Známka Fairtrade je známá po celém světě a těší se důvěře spotřebitelů. V 15 zemích, na něž se zaměřila studie Fairtrade, zná tuto značku polovina dotázaných a devět z deseti lidí ji považuje za věrohodnou. 64 % všech spotřebitelů značku Fairtrade ztotožňuje s přísnými standardy, což přímo souvisí s důvěrou spotřebitelů. Téměř 75 % dotázaných považuje nezávislou certifikaci za tu nejlepší cestu jak prokázat dodržení etických požadavků na výrobek. 120 nezávislých inspektorů kontroluje 1 150 obchodníků v 73 zemích a 870 výrobkových skupin v 58 zemích. Mezi klasické Fairtrade produkty patří banány: V současné době existuje 60 producentů banánů se značkou Fairtrade, kteří v roce 2007 celosvětově prodali 234.112 tun tohoto ovoce.

V době finanční krize, v jejímž důsledku silně kolísají ceny surovin, hraje spravedlivý obchod zvlášť velkou roli. Spravedlivé pracovní mzdy významně přispívají k zajištění obživy milionů drobných zemědělců a jejich rodin v Africe, Asii, Jižní a Střední Americe.

Regionální aspekt: Férové výkupní ceny

Fairtrade je tradičně chápán jako obchod mezi vyspělými průmyslovými zeměmi a rozvojovými zeměmi. Ale i v Evropě se zaměřuje pozornost na spravedlivé mzdy domácích zemědělců. Jedním z příkladů jsou výkupní ceny mléka: Díky iniciativě selské mlékárny Upländer a zavedení „spravedlivého" mléka se ceny biomléka dostaly do povědomí spotřebitelů. Začátkem roku 2009 se nejvýznamnější biomlékárny a další aktéři hodnotového řetězce se zemědělci dohodli na spravedlivé ceně mléka (toho času kolem 40 centů za litr). Pod vedením německého Spolkového svazu pro biopotraviny (BNN), výrobců a prodejců zahájilo akční uskupení sdružující mlékárny, svazy a velkoobchod začátkem roku 2009 informační kampaň, která vystupuje proti dumpingu cen mléka v konvenčním potravinářském maloobchodu a propaguje nákup biomléka.

Německo: GEPA v roli průkopníka

Němečtí spotřebitelé v roce 2008 nakoupili GEPA produkty v hodnotě 73 mil. EUR. Velkoobchodní obrat GEPA - společnosti na podporu partnerství s třetím světem, Wuppertal, Německo - se v témže účetním roce zvýšil o 2,5 %, a to na 54 mil. EUR. „Hybnou silou globální ekonomiky musí být solidarita, nikoliv chamtivost. Právě v době krize má spravedlivý obchod šanci to ukázat", říká Thomas Speck, jednatel společnosti GEPA. „To k čemu jsme jako průkopníci před 34 lety dali podnět a co stále razíme, považuje mnoho spotřebitelů za čím dál tím důležitější: spojení sociálně ekologických hodnot s kvalitou výrobků."

Francie: Tržní vůdce Alter Eco má program bez emisí

Také ve Francii je patrný trend ve prospěch spravedlivého obchodu: 85 % Francouzů zná toto téma a čtvrtina všech domácností nakupuje spravedlivě obchodované výrobky, jak zjistila společnost pro průzkum trhu TNS, Mnichov, Německo, ve své studii z roku 2007.

Ve Francii zaznamenala společnost Alter Eco velmi úspěšný vývoj a stala se tržním vůdcem v oblasti spravedlivého obchodu. Společnost založená v roce 1998 Tristanem Lecomtem docílila prodejem spravedlivě obchodované čokolády, čaje, kávy, ovocných šťáv a sušeného ovoce již koncem roku 2008 obratu ve výši téměř 20 mil. EUR. V této době firma Alter Eco přišla s programem bez emisí a uvedla na trh CO2 neutrální čokoládu. V roce 2008 činily tržby francouzského potravinářského maloobchodu z Fairtrade potravin 114 mil. EUR. Z této částky už jen káva tvořila 54 %. Na čokoládu připadlo 14 %, na čaj 9 % a na ovocné šťávy 5 %, zbývající podíl 18 % tvoří ostatní výrobky, jako například koření a sušené ovoce.

Velká Británie: Fairtrade na vzestupu

V roce 2008 překročily tržby docílené prodejem zboží se značkou Fairtrade 700 mil. liber - tolik organizace Fairtrade Foundation. To odpovídá nárůstu o 43 % oproti roku 2007. U čaje cukru a bavlny se prodejní čísla zdvojnásobila, největší poptávka byla po banánech, které zaznamenaly přírůstek o 27 % na 184 mil. liber. Podle informací společnosti pro průzkum trhu TNS Worldpanel v roce 2008 utratilo přibližně 18 mil. britských domácností za Fairtrade zboží o 1,3 mil. více než v předchozím roce.

Férový obchod má mnoho evropských tváří

V Belgii, Francii, Nizozemsku, Norsku a Švýcarsku je spravedlivý obchod známý především pod jménem Max Havelaar. Max Havelaar byl název knihy vydané v Holandsku v roce 1860, jejíž autor se kriticky vypořádal se správou kolonií. Ve Finsku se za spravedlivý obchod zasazuje Organisation Reilun kaupan edistämisyhdistys ry, ve Španělsku je to Asociación del Sello de Comercio Justo. Všechny však mají od roku 2003 jedné společné - jednotné modro-šedo-černé logo Fairtrade organizace Transfair, Bonn, Německo.

Všehochuť značek je pro zákazníky výzvou

Se stoupající oblibou férově obchodovaných výrobků a ochotou zákazníků tyto výrobky kupovat přibývá také různých značek a známek. Někteří prodejci spravedlivě obchodovaných produktů jsou se svými výrobky na trhu zastoupeni již desítky let - například německý biovýrobce Rapunzel se svou značkou „ruku v ruce" (Hand-in-Hand). Finanční výnosy tohoto projektu jsou spravovány fondem, který je přidružen k německé organizaci pro ochranu životního prostředí - Deutsche Umwelthilfe. Na rozdíl od pojmu Bio, který je v EU, USA, Japonsku a mnoha jiných zemích chráněn zákonem, pojem Fairtrade toto postavení nemá. Jedná se zde výhradně o soukromohospodářské směrnice a dohody, což zákazníkům ztěžuje orientaci a posouzení hodnověrnosti. Tím důležitější je, aby tyto individuálně stanovené standardy byly prověřovány nezávislými kontrolními orgány. Společnost FLO-Cert, Bonn, Německo, byla založena jako dceřiná společnost organizace Transfair a nabízí svoje služby ve více než 70 zemích. Firmu tvoří 24 mezinárodních členských organizací, kterým patří značka Fairtrade. Ty se podílejí na rozhodnutích svazu zastřešujícího hnutí spravedlivého obchodu - FLO. Cílem certifikace ze strany organizace FLO- Cert je poskytnout obchodnímu sektoru a spotřebitelům jistotu. Certifikované výrobky splňují kritéria mezinárodní zastřešující organizace. Tak je zaručeno, že nákupem výrobků se značkou FLO zákazník opravdu přispěje ke zlepšení sociálně ekonomických podmínek v zemích původu.

Směrnice a rámcové podmínky velké části spravedlivého obchodu stanovuje organizace FLO, která je vypracovává ve spolupráci s členskými organizacemi jednotlivých zemí. Klíčové body standardu: minimální stanovené výkupní ceny, prémie, která může být investována do sociálních a ekologických projektů, případné předfinancování sklizně, dlouhodobé partnerství mezi dodavateli a odběrateli, jakož i průběžně aktualizovaná kritéria definující hospodářský a sociální rámec spolupráce. Standardy Fairtrade se dále vyvíjejí ve shodě se směrnicemi International Social and Environmental Accreditation and LabellingAlliance (ISEAL) - mezinárodní zastřešující organizací pro rozvoj sociálních a environmentálních norem. Vedle FLO provádí certifikaci výrobků spravedlivého obchodu také švýcarský Institute for Marketecology (IMO) a francouzský Ecocert.

Zdroj: www.bio-info.cz


Zdroj: ÚZPI, 3. 7. 2009





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 15.12.2025 04:34