Likérkám kvůli krizi klesají tržby, lidé pijí levnější alkohol
13. 7. 2009 | Mladá fronta Dnes
Jednička a dvojka českého trhu s lihovinami očekávají oproti loňsku pětiprocentní propad prodejů. Podle likérek Stock Plzeň a Granette Ústí nad Labem je to ekonomickou krizí. Lidé se snaží kupovat levnější produkty, roste také černý trh s lihovinami, hlavně v restauracích.
"Celkový domácí odbyt se sníží zhruba o pět procent a hlavním důvodem bude pokles v restauracích," řekl ředitel Granette Pavel Kadlec. Shoduje se s ním obchodní šéf Stocku Richard Švéda. "Lidé spíše kupují tradiční značky a neexperimentují," dodal.
Jde zejména o fernety, vodku, tuzemák a raketově opět roste pepermintka. Granette zájem o tyto druhy potvrzuje a přidává ještě griotku, Starou mysliveckou a čisté destiláty jako je slivovice a hruškovice.
Pokles bude nejvyšší ve středním cenovém segmentu, lidé se přesouvají k levnějším značkám. "V gastronomii je prodej zhruba o pětinu nižší. Lidé si nápoj koupí spíše v řetězcích a poté ho konzumují doma," řekl Kadlec. Ve vybraných segmentech působí magické hranice ceny. U vodky a rumu je to 80 korun, u destilátů 130 korun za půllitr.
Podle Švédy letos extrémně roste černý trh, hlavně v restauracích a barech. "Lidé hledají levné lihoviny," dodal.
Ředitelé potvrzují větší tlak obchodních řetězců na snižování cen. Pokud se podíváte na jakoukoli komoditu, tak se prodává až o desítky procent levněji než před půl rokem, řekl Kadlec.
Cena lihu se drží, stoupají energie
Krize podle výrobců způsobí, že se letos ani v příštím roce ceny lihovin nezvýší. Mohou se zvedat u produktů, které jsou něčím výjimečné. Důležité je dnes budovat značky, potom je možné ceny mírně zvýšit a eliminovat tím zdražení vstupů jako třeba lahví, které letos vinou zvýšení ceny sody na světových trzích zdražily o pět procent. Cena lihu je konstantní, zvýšily se ještě platby za energie.
Jedním z možných náhrad úbytku tuzemského prodeje je export, ale vlivem kurzu eura není vždy optimální. "Jsou trhy a položky, s nimiž se dá prorazit, například absint, který uvádíme na trh. Ale dostat se v Německu do obchodních řetězců, je pro českého výrobce téměř nemožné," dodal Kadlec.
Otevřené trhy jsou Polsko, Maďarsko, Slovensko i Finsko, kam Granette nyní prorazila s vaječnými likéry.
Podle Kadlece se krize dotkne také importovaných lihovin. Dovozy v ceně kolem 300 korun výrazně zlevňují o desítky korun, například Metaxa a podobné značky, a je možné, že se jejich prodej zvýší. Dražší značky pravděpodobně klesnou a konzumenti budou hledat cenově výhodnější alternativy, dodal Kadlec.
Zdroj: Mladá fronta Dnes, 13. 7. 2009
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 15.12.2025 10:45
