V USA stoupá obliba privátních značek prodejců biopotravin
21. 8. 2009 | ÚZPI
Rostoucím trendem mezi americkými maloobchodníky jsou privátní značky biopotravin. Umožňují totiž nasazení levnějších cen a tím oslovení většího počtu zákazníků, kteří se snaží šetřit, kde to jde.
Podle článku ve Wall Street Journal čísla tento trend jasně potvrzují: počet privátních značek biopotravin mezi maloobchodníky roste. Supervalu Inc., čtvrtý největší americký maloobchodník, rozšířil letos sortiment své bioznačky Wild Harvest ze 150 položek na 312. Safeway Inc., třetí největší maloobchodník v USA, dokonce vloni začal biopotraviny pod svojí značkou O OrganicsTM nabízet dalším maloobchodníkům. V sortimentu má přes 300 položek.
Ceny biopotravin v privátních značkách jsou mnohem blíže cenám ekvivalentních konvenčních potravin a tím atraktivnější pro spotřebitele. Například v prodejně Newflower Market v arizonském Tucsonu stojí půlkilové balení arašídového másla pod značkou výrobce 4,79 dolarů, zatímco stejný výrobek v privátní značce maloobchodníka stojí jen 2,99 dolaru, což je srovnatelná cena s konvenčním výrobkem.
Podle výzkumné agentury Nielsen se za poslední rok privátní maloobchodní značky podíleli na celkových prodejích biopotravin ve sledovaných maloobchodech 22,7 %. Před rokem byl tento podíl 13,6 %. Celkový obrat s biopotravinami v privátních značkách maloobchodníků vzrostl za poslední rok o 34 % a dosáhl 1,1 miliardy dolarů. V roce 2005 dosáhl obrat s biopotravinami v privátních značkách jen 166 milionů dolarů.
Dlouhé roky se meziroční nárůsty prodejů biopotravin v USA pohybovaly v oblasti 20 %. Tento růst se ovšem za poslední rok zpomalil. Podle výzkumné agentury SPINS se za posledních 52 týdnů zvýšil obrat v kategorii biopotravin o 4,6 %.
„Rozhodnutí vyrábět v maloobchodních značkách není jednoduché", řekl Wall Street Journalu Clind Landis, ředitel marketingu výrobního družstva z Norway, Iowa. „Konkurujeme totiž sami sobě". Vytrvalé požadavky maloobchodníků ale nakonec výhrady družstva převážily.
V České republice tvoří maloobchodní privátní značky biopotravin přes 32 % počtu biopotravin nabízených v největších maloobchodních řetězcích. Vyplývá to z pravidelného šetření agentury Green marketing.
Zdroj: www.bio-info.cz
Zdroj: ÚZPI, 21. 8. 2009
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 14.12.2025 10:21
