Agris.cz - agrární portál

SMV se chce bránit proti srovnávání minerálek s vodou z kohoutku

24. 9. 2009 | ČTK

Svaz minerálních vod (SMV), který sdružuje prakticky všechny významné producenty balených minerálek a pramenitých vod v ČR, se chce bránit všemi dostupnými zákonnými prostředky proti opakovanému srovnávání těchto produktů s pitnou vodou z kohoutků, kterou dodávají vodárenské společnosti. Podle členů SMV je tento způsob porovnávání zavádějící a může poškozovat producenty i zákazníky. ČTK to oznámila předsedkyně SMV Jana Ježková.

SMV reaguje na kampaň některých vodárenských společností, jež upozorňují na výhody pitné vody z kohoutku. Kromě hledání možných legislativních řešení, jak srovnávací kampani zamezit, rozjíždí SMV vůbec poprvé také svou vlastní kampaň, jíž se účastní všichni členové svazu. V tom jsou kromě na tuzemském trhu dominantních Karlovarských minerálních vod i firma Marienbad Waters či Chodovar. Podle Ježkové má kampaň SMV upozornit právě na rozdíly mezi vodami balenými a vodou z kohoutku.

SMV ve svém dnešním prohlášení uvádí, že není vyloučena možnost vědomého srovnávání neadekvátních vod. Ježková podotkla, že svaz chce udělat všechno pro to, aby bylo dosaženo objektivní a věcné informovanosti veřejnosti. Podle ní je to zásadní problém nejen pro členy SMV, ale i pro některé výrobce, kteří v něm nejsou. "Porovnávání balených vod a vody z kohoutku je velmi zavádějící a navozuje pocit, že se může jednat o podobné výrobky, jenom s jinými cenami," uvedla Ježková.

Předseda představenstva Sdružení oboru vodovodů a kanalizací ČR František Barák ČTK řekl, že vodárny nevedou proti producentům balených vod a minerálek žádnou kampaň. Vodárny se pouze snaží veřejnost upozorňovat na to, že dodávají kvalitní vodu, která splňuje veškerá přísná kritéria a je pod trvalou kontrolou. Pokud to snad SMV vnímá jinak, pak jde o nedorozumění, podotkl.

Poznamenal, že vodárny nechtějí na nikoho útočit a zpochybňovat jeho produkt. Jenom se lidem snaží vysvětlit, že jim z kohoutků teče voda, kterou mohou bez obav pít, protože je dobrá. "Upozorňujeme také na standard běžný v celé řadě zemí. A to, že hosté mohou požádat v restauraci o vodu natočenou z kohoutku," uvedl Barák.

Členové SMV loni vyprodukovali celkem 9,467.748 hektolitrů přírodních minerálních vod, vod ochucených a léčivých. Podle jejich statistik mírně klesá spotřeba neochucené vody a naopak roste odbyt celého sortimentu vod ochucených a aromatizovaných.

Tuzemská spotřeba balené vody podle údajů Svazu výrobců nealkoholických nápojů od roku 2005 do loňska poklesla zhruba o čtyři procenta na 877 milionů litrů. Litr pitné vody přijde odběratele asi na pět haléřů, litr balené vody lze pořídit v přepočtu za tři koruny v diskontních prodejnách, ale rovněž za několik desítek korun, které stojí zahraniční značkové minerálky.

Podle průzkumu vodárenské společnosti Veolia, která má na tuzemském trhu s vodou podíl zhruba 40 procent, loni pak 75 procent jejích zákazníků (meziročně o pět procent více) uvedlo, že někdy pije vodu natočenou z vodovodu, zatímco 60 procent (o sedm procent méně než o rok dříve) přiznalo, že kupuje balenou vodu.


Zdroj: ČTK, 24. 9. 2009





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 04.05.2024 03:09