Agris.cz - agrární portál

Spotřeba vína a lihovin v Evropě

4. 11. 2009 | ÚZEI, Agronavigator.cz

Spotřeba alkoholu ve Švýcarsku mírně klesla, a sice z 8,8 l v r. 2007 na 8,7 l čistého alkoholu na osobu v r. 2008. Konzumace lihovin (4 l 40% lihoviny) a piva (58 l) je stabilní, dlouhodobě se snižuje spotřeba vína (v r. 2008 snížení u vína o 0,8 l na 38,6 l, u ovocného vína o 0,1 l na 1,6 l). Celková spotřeba 100% lihu v r. 2008 byla 123 704 hl, což je meziročně o 2,8 % více, ale to je dáno zvýšení počtu obyvatel. Spotřeba 100% lihu se během posledních 10 let trvale snižuje, ale spotřeba 40% lihovin roste (o 0,4 l, hlavně dovážená whisky). Teprve od r. 1999 je domácím producentům povoleno vyrábět lihoviny ze škrobnatých surovin (obilí, brambory). Od r. 1999 se daň z lihovin zvýšila z 26 franků/l na 29, aby se harmonizovala se zahraničím, ale dovážené lihoviny tím byly zvýhodněny. Domácí produkce lihovin se od té doby snižuje, tvoří jen 15 % spotřeby (před 10 lety to bylo 50 %).. S tím souvisí i snižování produkce ovoce. Zbývající stromy (třešně, švestky a hrušky) jsou ze 40 % zpracovány na lihoviny.

V EU byl r. 2008 jeden z nejslabších, vyprodukovalo se jen 161,6 mil. l. Propad byl především ve Francii (o 4,6 mil. hl na 41,4 mil. hl). Produkce USA byla v r. 2008 27,3 mil. hl, v Itálii 26 mil. hl. Celosvětově se proti období 2001 až 2005 zvýšil o 30 % vývoz ze zámořských zemí (Austrálie, Cille, Argentina, Jižní Afrika, USA).

Spotřeba vína v Česku stabilně roste. V r. 2006 činila 1,3 mil. hl, v r, 2008 již 1,8 mil. hl. České vinice zaujímaly v r. 2008 19 200 ha. Současná produkce je 570 tis. hl, a po dozrání vinic nově vysazených před připojením k EU vzroste na 700 až 800 tis. hl. V r. 2009 očekávají čeští vinaři dobrou úrodu.

Maloobchodní prodej vína v Česku mírně roste, v gastronomii se výrazně snižuje. Trendem je růžové víno, a to ve všech formách (suché, polosladké, sladké i sekty).

Odbyt lihovin klesá. Spotřeba různých druhů podléhá módním trendům, v současnosti roste odbyt vodky a fernetu. Kromě tradičních a zavedených domácích značek se spotřebitelé orientují na levné neznačkové lihoviny.


Zdroj: ÚZEI, Agronavigator.cz, 4. 11. 2009





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 29.04.2024 07:15