Agris.cz - agrární portál

Potravinářům se nelíbí zpřísnění platebních podmínek Makra

4. 12. 2009 | ČTK

Síť velkoobchodů Makro zpřísnila před Vánoci platební podmínky velkým potravinářským dodavatelům, sdělila ČTK Potravinářská komora. Řetězec prý po svých dodavatelích požaduje například dopředu vyplacení bonusů za jejich výrobky, které Makro prodá v posledním čtvrtletí roku. Od poloviny prosince až do 5. ledna navíc řetězec pozastaví výrobcům platby za dodané zboží, uvedla mluvčí komory Dana Večeřová. Vedení společnosti Makro uvedlo, že o připomínkách hodlá jednat se zástupci Potravinářské komory příští týden.

Bonusy z prodaného zboží, které jsou podle potravinářů v Česku obvyklé, dosahují až pěti procent z prodejní ceny. Dodavatelé je většinou Makru vyplácejí zpětně v měsíci následujícím po ukončení čtvrtletí, což by v případě posledního čtvrtletí letošního roku bylo v lednu 2010. Nyní ale prý řetězec bonusy požaduje předem již v listopadu, počítat se mají na základě odhadovaného prodeje.

"Mnohé firmy si tedy předpokládaný zpětný bonus spočítaly samy, leč jaké bylo jejich překvapení, když faktura od Makra byla i o 20 procent vyšší," uvedla Večeřová. Podle odhadů komory čtvrtletní tržby z prodeje průměrně významného dodavatele Makra mohou dosáhnout zhruba 100 milionů korun. Řetězec tedy od něj na bonusech vybere až pět milionů korun. "Zatímco dodavatelé elegantně sponzorují řetězci zřejmě vánoční svátky, řetězec si udělal skutečné třítýdenní platební prázdniny," poznamenala Večeřová.

Mluvčí Makro Cash & Carry ČR Romana Nýdrle dnes ČTK řekla, že řetězec obchodní vztahy s dodavateli komentovat nemůže, protože je vázán mlčenlivostí. Makro podle ní prý navíc netuší, který dodavatel si stěžoval. "Se zástupci Potravinářské komory si na příští týden sjednáme schůzku," uvedl generální ředitel Makro Cash & Carry ČR Alex Hluchý.

Poslanecká sněmovna začátkem listopadu definitivně schválila zákon o významné tržní síle, který má regulovat vztahy mezi odběrateli a dodavateli. Zatímco potravinářské firmy i většina zemědělské veřejnosti zákon uvítala, obchodníci a analytici jej kritizují. Může prý zdražit potraviny na pultech obchodů a také snížit ochotu obchodníků odebírat zboží od tuzemských firem.

"I tento případ tedy svědčí o tom, že zákon o významné tržní síle byl přijat v pravý čas a bude extrémně nutné tvrdě kontrolovat dodržování podmínek daných tímto zákonem a citelně postihovat jeho obcházení a porušování," poznamenala dnes Večeřová.

Farmáři i výrobci potravin dlouhodobě řetězce kritizují za údajně nepřiměřený cenový nátlak, jsou prý nuceni dodávat zboží na hranici svých výrobních nákladů a odvádět rozličné poplatky. Řetězcům dodavatelé platí například za to, že jim zboží vůbec mohou dodávat, nebo za umístění svých výrobků na lukrativní místo v obchodě či na reklamních letácích. V minulosti se objevil také případ, kdy obchodní řetězec od potravinářů vybíral peníze na oslavu kulatého výročí své existence.

Makro v ČR provozuje 13 velkoobchodních center a má přes 800.000 registrovaných zákazníků z řad podnikatelů, zejména obchodníků a firem podnikajících v gastronomii. Makro loni v Česku vykázalo tržby 34,92 miliardy korun a na žebříčku deseti největších tuzemských obchodníků, který sestavila společnost Incoma GfK a časopis Moderní obchod, obsadilo čtvrté místo. Makro Cash&Carry ČR je součástí nadnárodní skupiny Metro Group, která ve 32 zemích světa provozuje zhruba 2200 obchodů.


Zdroj: ČTK, 4. 12. 2009





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 06.05.2024 09:52