Agris.cz - agrární portál

Průzkum: Češi častěji nakupují maso a uzeniny v supermarketech

7. 12. 2009 | ČTK

Češi letos častěji než v předchozích letech nakupují maso a uzeniny v supermarketech a hypermarketech, naopak preference specializovaných prodejen s masem a uzeninami po několika růstových letech klesly. Vyplývá to z průzkumu společnosti Incoma GfK, který zveřejnil časopis Moderní obchod.

Zatímco loni v řeznictvích a prodejnách s masem a uzeninami utratilo nejvíce peněz za maso 44 procent Čechů, tak letos podíl těchto specializovaných obchodů klesl na 39 procent. Naproti tomu obliba supermarketů vzrostla z loňských devíti na 12 procent a preference hypermarketů zůstaly na 29 procentech.

V diskontních prodejnách letos nejvíce peněz za maso utratilo sedm procent lidí, což je o jeden procentní bod méně než loni. Obliba malých samoobsluh vzrostla z šesti na sedm procent.

V případě uzenin se preference specializovaných obchodů letos snížily z loňských 31 procent na 27 procent. Hypermarkety pozici posílily, a to o dva procentní body na 30 procent. Vzrostla i obliba supermarketů z 12 na 14 procent a diskontních prodejen z deseti na 11 procent. Preference samoobsluh zůstaly na 14 procentech.

Odborníci rostoucí oblibu supermarketů a hypermarketů při nákupu masa a uzenin zdůvodňují tím, že obchodní řetězce se stále více zaměřují na čerstvé potraviny. Důvodem může být i nižší cena, byť ta podle průzkumu nehraje při výběru místa nákupu masa a uzenin hlavní roli. Na prvních místech je totiž čerstvost a kvalita.

Podle předsedy Českého svazu zpracovatelů masa Jaromíra Klouda zejména přibývající prodejny řetězců v menších městech odlákávají zákazníky tamním specializovaným prodejnám. V poslední době prý i ti obchodníci, kteří se dříve pultovému prodeji vyhýbali, pulty s čerstvým masem a uzeninami do svých prodejen zavádějí.

"Leckteré markety byly odpůrci pultového prodeje, protože jim moc nešel," uvedl Kloud. Podle něj se řetězce v minulosti potýkaly například s nedostatkem odborného personálu, a tento způsob prodeje pro ně byl ztrátový. "Český zákazník pultový způsob prodeje potřebuje. Tam, kde to umí, slaví s tím úspěch," dodal.

"Prodej masa v našich prodejnách Albert meziročně roste dvouciferným tempem. Zákazníci u něj oceňují především vysokou kvalitu, široký výběr a dobrou cenu," sdělil ČTK mluvčí supermarketů a hypermarketů Albert Libor Kytýr.

Supermarkety a hypermarkety Albert proto rozšiřují nabídku masných výrobků prodávaných pod vlastními značkami Albert Quality a Albert Excellent. "Trend vývoje nových výrobků jde směrem k masným polotovarům připraveným k okamžitému vaření nebo pečení. Poslední novinkou v této oblasti je například sekaná, která se může, bez další úpravy, ihned péci v troubě," podotkl Kytýr.

Současná ekonomická krize zasáhla potravinářství výrazně méně než jiné průmyslové obory, které hlásí pokles tržeb v desítkách procent, uvádějí lidé z oboru. "Pokles (tržeb) se pohybuje v řádu jednotek procent," uvedl šéf zpracovatelů masa.

Přesto se do určité míry krize v nákupních preferencích lidí projevuje. "Ti, kteří nemusí šetřit, zmenšili porce toho dobrého. Ti, kteří šetřit musí, porce nezmenšili, ale jdou po akčním zboží," řekl ČTK. Spousta lidí, kteří tak dříve nečinili, pod tlakem finanční situace začala sledovat letáky, na kterých obchodníci avizují slevy.


Zdroj: ČTK, 7. 12. 2009





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 02.05.2024 08:44