Agris.cz - agrární portál

Velké pivovary sázejí na PET-lahve

11. 2. 2010 | iHNed.cz

Pryč jsou doby, kdy lidé prakticky nejevili zájem o pivo v PET-lahvích. Velké koncerny využily mezeru na trhu a šikovným marketingem přesvědčují pijáky, že pivo z plastu není o nic horší než to lahvové. A zatím se jim to daří.

Za loňský rok, kdy tento obal zvolily také dva z velkých hráčů - Heineken a poté i Prazdroj - se prodalo v Česku zhruba 280 tisíc hektolitrů piva v PET-lahvích. To je zhruba 1,5 procenta celkové české produkce. Předloni se prodalo jen pár tisíc hektolitrů. Zájem o PET-pivo roste i letos.

"Průzkum společnosti AC Nielsen ukázal, že v období mezi loňským květnem a říjnem vzrostl u nás prodej piva baleného v PET-lahvích pětinásobně. Především zásluhou našich značek Starobrno a jedenáctky Zlatopramen," pochvaluje si mluvčí společnosti Heineken Kateřina Eliášová. Heineken, jenž své plastové maxilahve uvedl na trh loni v dubnu, má už nás v prodeji téměř 78 procent PET-piva.

Česko donedávna znalo pivo v plastu pouze okrajově. Deset let je na trhu 1,5litrové balení Sládkova Měšťanu od Staropramene, zhruba stejnou dobu se prodávají PET-lahve se značkou přerovského pivovaru Zubr či Pivovaru Nová Paka. Staropramen jako dvojka českého trhu zkoušel přízeň konzumentů mezi roky 2004 a 2006 i s pivem ve speciálním tvrzeném plastovém balení s objemem 0,6 litru, ale vzdal to.

I nynější značky, které se tlačí na trh, využívají speciálního plastu zamezujícího pronikání kyslíku a oxidu uhličitého. A mají tedy zaručit uchování piva v původní kvalitě. Zubr například před dvěma lety inovoval lahve pro své značky Classic a Premium, obal svého Měšťana právě v těchto dnech vylepšuje i Staropramen.

Nepříliš nadšeně se k pivu v PET-lahvi staví jednička na trhu Plzeňský Prazdroj. "Vaříme tradiční česká piva, pro které je nejlepším a časem prověřeným obalem skleněná vratná láhev," říká mluvčí Prazdroje Jiří Mareček. I v Prazdroji ale potvrzují rostoucí zájem lidí o toto balení. Tvrdí však, že PET-balení je vhodné jen pro "ekonomické" značky (myšleno ty nejlacinější), takže na rozdíl od střední třídy piv, jež balí do plastu třeba Heineken, využívají v Prazdroji plastu pouze pro Klasik a Primus.

Přitom oba giganti svou plastovou produkci pro český trh neplní u nás. Prazdroj dováží svá PET-piva z Maďarska, Heineken ze Slovenska.

Pivovarničtí konzervativci, kteří si zakládají na původu piva i dávné tradici obalů, mají ovšem s PET-obalem problémy. "Několikrát jsme se na tohle téma bavili. Ale o plastových lahvích neuvažujeme. Domníváme se, že PET není pro český trh vhodným obalem, zvláště ne pro prémiová piva," reagoval mluvčí Budějovického Budvaru Petr Samec.

"S pobavením sleduji, jak se k němu teď nadšeně hlásí pivovary, které jím léta opovrhovaly. Pro nás to byl dávno, a je i dosud, spíše doplněk pro určité příležitosti," reaguje Jaromír Bulko, ředitel Pivovaru Nová Paka.

Pivo a PET lahve

280 000 hektolitrů piva v PET lahvích se prodalo v ČR loni namísto skoro nulového množství v roce 2008. Jde zhruba o 1,5 procenta celkové české produkce piv.

40 mil. hektolitrů piva v pet lahvích se prodalo v roce 2004 po celém světě. Do dneška další miliony přibyly. Jde zhruba o tři procenta světové produkce piva.


Zdroj: iHNed.cz, 11. 2. 2010





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 29.04.2024 14:09