Agris.cz - agrární portál

Velikonoce jsou pro potravináře druhým vrcholem sezóny

30. 3. 2010 | ČTK

Velikonoce jsou po Vánocích druhým vrcholem sezóny pro výrobce potravin a nápojů, některé farmáře a rybáře. Prodeje výrazněji rostou producentům vajec, pekařům a cukrářům i výrobcům lihovin. V období velikonočních svátků roste poptávka po řadě potravin, které Češi během roku příliš nejedí. Dají si během nich například jehněčí maso či sladkovodní ryby, které kromě Vánoc příliš nekonzumují.

"O Velikonocích je zřetelně vidět, že se lidé vrací k tradicím a opět malují vejce a dělají kraslice, či pečou a vaří typické pokrmy," řekla ČTK Dagmar Tůmová z Českomoravské drůbežářské unie. Stejně jako o Vánocích se podle ní prodej vajec zvedá o 10 až 20 procent proti běžnému roku. "Ceny paradoxně nestoupají, ale v lepším případě se drží na stejné úrovni, ale někdy se může stát, že i trochu klesají. Supermarkety se snaží prodávat zboží za nízké ceny a v akcích a tuto zátěž také trochu přenést na výrobce," podotkla Tůmová.

Přestože nejdůležitějším obdobím pro tuzemské chovatele ryb jsou jednoznačně Vánoce, druhým nejvýznamnějším obdobím jsou pro ně právě svátky Kristova vzkříšení. Podle druhu firmy a místa dosahuje množství prodaných ryb od 10 do 20 procent celkových ročních prodejů, uvádějí jejich chovatelé.

Podle Václava Šilhavého z Rybářského sdružení České republiky je zájem zejména o kapra v předvelikonočním období dlouhodobě na srovnatelné úrovni. O něco vyšší než dnes byl prý v období před druhou světovou válkou. Lidé upřednostňují, tak jako na Vánoce, koupi živé ryby. "V některých oblastech dochází k navýšení prodeje zpracovaných ryb, zejména ve větších městech," podotkl Šilhavý.

"Rozhodující množství ryb, především kaprů, bude k dispozici na sádkách v cenové úrovni loňského roku," řekl ČTK v minulém týdnu Šilhavý. Za zvýhodněné ceny mohli lidé koupit ryby přímo na hrázích rybníků během výlovů. V některých regionech mohou ryby koupit také ve stáncích.

Před Velikonoci se v Česku prodá naprostá většina tuzemské produkce jehněčího a kůzlečího masa, po níž je během roku poptávka minimální. Jejich spotřeba je v Česku ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi mimořádně nízká. Obyvatel země v průměru ročně sní jen zhruba 0,2 kilogramu skopového masa. Důvodem je podle ministerstva zemědělství nedostatečná nabídka masa z tuzemských zdrojů a vysoká cena masa z dovozu.

Nadcházející svátky si pochvalují také producenti lihovin. "Nárůst poptávky není v předvelikonočním období tak razantní jako v závěru roku," řekl ČTK mediální zástupce největší tuzemské likérky, plzeňského Stocku, Jiří Janoušek. Zatímco v období před Vánoci a Silvestrem rostou prodeje některých lihovin až o polovinu, před Velikonoci je to o pět až 10 procent.

Nárůst prodejů je patrný hlavně u tradičních nápojů jako jsou tuzemák, fernet či vodka. Zvláštností Velikonoc je velký růst zájmu o vaječný koňak. Podle Janouška lidé kupují levnější značky lihovin zejména s úmyslem nabídnout je na Velikonoční pondělí koledníkům.

Pekaři a cukráři pro své zákazníky chystají tradiční mazance či beránky. Například pražští cukráři letos připravují také zvláštní dorty a zákusky. Ve svých výrobcích nešetří pravou vanilkou, čokoládou a pistáciovými oříšky, protože Češi se prý již začínají více orientovat na kvalitu.

Velikonoc začali v posledních letech obchodně využívat také pivovarníci. Vaří před nimi speciální, nejčastěji jarně zelená piva.


Zdroj: ČTK, 30. 3. 2010





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 30.04.2024 07:44