Agris.cz - agrární portál

Průzkum: Růst trhu s biopotravinami loni výrazně zpomalil

8. 4. 2010 | ČTK

Růst tuzemského trhu s biopotravinami loni výrazně zpomalil. Podle předběžných výsledků průzkumu agentury Green marketing mezi výrobci a obchodníky většina z nich zvýšila loni tržby jen nepatrně, nebo zůstaly na úrovni roku 2008. V předchozích letech trh rostl o desítky procent ročně. Zpomalení zapříčinila ekonomická krize. Bioprodukty jsou v Česku většinou výrazně dražší než běžné potraviny.

Podle Toma Václavíka z Green marketingu se přesto našli někteří výrobci a prodejci, kteří v loňském roce utržili o desítky procent více než předloni. "Většina českých potravinářů předpokládala, že když zamění suroviny za bioprodukty a na etiketu nalepí známku BIO, že se výrobky začnou samy prodávat," řekl ČTK Václavík. To se však podle něj nestalo. "Začíná se ukazovat, že lidé u biopotravin vyhledávají další přidané hodnoty jako český či regionální původ, společenské aspekty produkce a distribuce a chuťové vjemy," dodal.

Proto podle něj například roste poptávka po výrobcích s označením Fair Trade, což je způsob obchodu s drobnými pěstiteli z rozvojových zemí. Fair Trade podporuje férovější přístup k mezinárodnímu obchodu a klade důraz na jeho sociální a ekologické rozměry. Stále více spotřebitelů také při nákupu biopotravin upřednostňuje přímý kontakt s farmáři a kupuje maso či vejce z ekologických chovů s lidštějším přístupem k chovaným zvířatům.

"Značka BIO sama o sobě není dostatečným důvodem pro změnu nákupního chování, zvláště, když cenový rozdíl mezi bio a nebio potravinami je tak obrovský, jako v České republice," uvedl Václavík. Tuzemský trh podle něj stále postrádá silné značky, které by dokázaly zákazníkům efektivně sdělit své přidané hodnoty.

Přibližně 80 procent biopotravin se v ČR prodá v maloobchodních řetězcích. Kromě Lidlu nabízejí nyní biopotraviny všechny nadnárodní řetězce na českém trhu i většina regionálních maloobchodních sítí.

Počet položek biopotravin v nabídce největších maloobchodníků se meziročně zvýšil o 47 procent z 1046 v lednu 2009 na 1536 v loňském prosinci. Nejširší sortiment bioproduktů nabízela dm drogerie. Na konci loňského roku šlo o 458 položek.

Václavík již dříve odhadl, že spotřeba biopotravin v Česku loni vzrostla o maximálně pět procent, v roce 2008 se zvýšila o 40 procent. Češi za biopotraviny v roce 2008 utratili dosud rekordních 1,8 miliardy korun. Přes několik let trvající strmý růst zájmu se na celkové spotřebě potravin ty s přívlastkem bio podílely necelým jedním procentem.

Podle výsledků dřívějšího šetření organizace Pro-bio-liga v pražských obchodech cenový rozdíl meziročně vzrostl o 30 procentních bodů a biopotraviny byly o 140 procent dražší než potraviny konvenční.

Ekonomická recese ovlivnila tuzemský trh s produkty ekologického zemědělství již v závěru roku 2008. Dosažený 40procentní růst tuzemské spotřeby byl předloni o 30 procentních bodů nižší než v roce 2007.

Na tom, zda jsou biopotraviny skutečně zdravější než klasické potraviny, se neshodnou ani vědci. Existují studie, které dokazují, že biopotraviny jsou nutričně hodnotnější a obsahují méně nežádoucích látek než potraviny vyráběné ze surovin produkovaných konvenčním zemědělstvím. Podle jiného výzkum britských vědců naopak neexistují důkazy o tom, že by biostrava přinášela nějaké zvláštní zdravotní výhody.


Zdroj: ČTK, 8. 4. 2010





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 05.05.2024 09:20