Agris.cz - agrární portál

Vznikl adresář bedýnkových systémů prodeje potravin

21. 4. 2010 | ČTK

Adresář obsahující kontakty na téměř tři desítky farmářů a bioklubů provozujících v České republice takzvané bedýnkové systémy dodávky čerstvých zemědělských produktů přímo spotřebitelům dnes zveřejnily internetové portály Bio-info.cz, Biospotřebitel.cz a ekologická organizace Hnutí Duha. ČTK o tom informoval Tom Václavík z agentury Green marketing. Zájem o přímý nákup potravin od jejich producentů mezi Čechy v poslední době výrazně roste.

"Cílem adresáře je usnadnit lidem dostupnost místních a čerstvých zemědělských produktů a navázání spojení mezi českými farmáři a spotřebiteli," řekl dnes Václavík. Adresář "Kam pro bedýnky" obsahuje kontaktní údaje a detailní popis fungování 29 tuzemských bedýnkových systémů. Výrobci uvedení v adresáři dodávají své produkty přibližně dvěma tisícovkám zákazníků. Bedýnky obsahují nejčastěji sezonní druhy ovoce a zeleniny, mohou v nich však být také mléčné výrobky, byliny, sušené ovoce, pečivo, zavařeniny či maso.

Při provozování bedýnkového systému obvykle farmář, nejčastěji zelinář, pravidelně rozváží své výpěstky přímo odběratelům. Vedle vlastních produktů může do bedýnky, tašky či přepravky doplnit i výrobky od dalších pěstitelů z regionu. V nabídce se nacházejí jak certifikované bioprodukty, tak zboží od klasicky hospodařících drobných zemědělců. Zákazníci dostávají zboží buď domů, nebo na určené odběrové místo nejčastěji v týdenních či 14denních intervalech za pevně stanovenou cenu.

Podle Václavíka se stále více lidí zajímá o to, odkud jejich potraviny pocházejí, jak dlouhou cestu na jídelní stůl musely urazit a za jakých podmínek byly vypěstovány či vyrobeny. Roste proto počet těch, kteří upřednostňují čerstvé a sezonní produkty od místních zemědělců. Systém může vzniknout z iniciativy pěstitele, ale také zprostředkovatele či skupiny spotřebitelů, kteří si produkci dovážejí sami.

Bedýnkový prodej není zdaleka jedinou alternativou k supermarketům, která získává u veřejnosti na oblibě. Zejména v hlavním městě roste počet takzvaných farmářských trhů, zvyšuje se popularita prodeje ze dvora. V Česku je také již více než 100 mléčných automatů a jejich počet stále vzrůstá. Dodávky zboží v bedýnkách přímo od pěstitelů podle Václavíka umožňují lidem přístup k čerstvým, v regionu vypěstovaným plodinám za rozumné ceny. Pomáhají znovu vytvářet osobní vztahy lidí z měst s pěstiteli, které moderní doba zpřetrhala. Odběr bedýnek může pro zákazníky představovat také jistou dávku adrenalinu. Protože složení bedýnek není stálé a je závislé na sezoně, mohou se těšit na překvapení, co v bedýnce bude.

Odběrateli bedýnek s čerstvými potravinami jsou Podle Václavíka zejména lidé, pro něž jsou kvalita výrobku, společenská odpovědnost či ekologický přístup při nákupu důležitější než cena. Celosvětový trh výrobků pro tuto skupinu zákazníků označovanou na západě jako LOHAS (z anglického Lifestyle of Health and Sustainability) je odhadován na 400 miliard dolarů (asi 7,5 bilionu Kč) ročně. Vzhledem k vyšším cenám jimi poptávaného zboží se LOHAS rekrutují hlavně z vyšších příjmových skupin obyvatel.


Zdroj: ČTK, 21. 4. 2010





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 02.05.2024 01:42