Agris.cz - agrární portál

Řetězce kvůli zájmu lidí zvyšují podíl českých potravin v nabídce

3. 9. 2010 | ČTK

Obchodní řetězce mírně zvyšují podíl českých produktů ve své nabídce, nebo o tuzemském původu svého zboží alespoň začínají z marketingových důvodů hovořit. Vyplývá to z ankety ČTK mezi nimi a jejich dodavateli. Obchodníci tak nejspíše reagují na to, že část zákazníků se kromě ceny potravin začíná zajímat také o jejich původ. Před potravinami z dovozu přitom kupující dávají přednost domácím produktům.

"Nerad bych se mýlil, ale jsem si téměř jist, že reagují (řetězce) na změny chování spotřebitele a na kampaň, která sílí a která se vztahuje k českým potravinám," řekl dnes ČTK prezident Agrární komory Jan Veleba. To potvrzují také obchodníci. "Čeští zákazníci, pokud mají na výběr, raději preferují produkty lokální výroby," uvedl mluvčí obchodního řetězce Ahold Lukáš Hora. Nadnárodní společnosti provozující v Česku své prodejny přitom čelí dlouhodobé kritice zemědělců a potravinářů mimo jiné proto, že je levnými dovozy údajně ničí.

Podle předsedy Zelinářské unie Čech a Moravy Jaroslava Zemana některé řetězce v poslední době pomalu zvyšují podíl české zeleniny ve své nabídce. Již více než 60 procent zeleniny v tuzemských obchodech je přitom ze zahraničí. Nabídka je ovšem silně závislá na průběhu sklizňové sezony.

"Během hlavni sezony odebíráme zhruba 40 procent produkce od lokálních pěstitelů. Jedná se hlavně o tuzemskou zeleninu a ovoce," řekla ČTK mluvčí obchodního řetězce Tesco Eva Karasová. V zimě se naopak poměr ovoce a zeleniny od tuzemských pěstitelů snižuje až k 25 procentům.

Součástí nového trendu je také společný projekt supermarketů Billa s Agrární komorou na podporu českých biopotravin. Billa chce do budoucna výrazně zvýšit podíl tuzemských bioproduktů na trhu. Diskontní síť Penny Market pak začala spolupracovat s českými zelináři, kteří mají být během sezony hlavními dodavateli zeleniny do jejích prodejen.

Tesco před několika měsíci dokonce začalo označovat české výrobky v regálech speciálními terčíky "Vyrobeno v ČR". Na vlastenecké cítění Čechů hrály v nedávné kampani také hypermarkety Kaufland, které byly za své údajně nesmlouvavé chování k dodavatelům v minulosti tuzemskými výrobci opakovaně kritizovány.

Podíl zboží, které do českých obchodních řetězců dodávají tuzemské firmy, se podle průzkumů pohybuje od 80 do 90 procent. Pro řadu tuzemských výrobních firem znamená odbyt přes řetězce průměrně 80 procent veškerého odbytu. Obchodníci ovšem podle odhadu Agrární komory ročně od svých dodavatelů inkasují zhruba 30 miliard korun, které získávají formou různých poplatků či slev.

O svých dodavatelích začínají mluvit také řetězce rychlého občerstvení. Například restaurace KFC tvrdí, že nakupují kuřecí maso a pečivo k přípravě sendvičů téměř výhradně u českých výrobců. Firma také na dnešní tiskové konferenci uvedla, že výhradním dodavatelem zeleniny je firma Beskyd Fryčovice, která však kromě vlastní produkce část sortimentu do země dováží.

Konkurenční McDonald's pak asi 70 procent surovin nakupuje od dodavatelů ze zemí Evropské unie a 30 procent z České a Slovenské republiky. "Vzhledem k surovinové základně České republiky a možnostem dodavatelů není vždy možné navázat s lokálními dodavateli úspěšnou spolupráci, přesto se snažíme vždy nejprve najít a oslovit místní dodavatele, a teprve poté z okolních zemí," řekla ČTK Kateřina Černohorská z McDonald's ČR.

V poslední době roste také zájem spotřebitelů i zemědělců o přímé formy prodeje potravin. Farmáři při něm dostávají lépe zaplaceno, protože se nemusejí dělit o marži s obchodníky, jejichž podíl na konečné ceně výrobků se podle zemědělců stále zvětšuje. Spotřebitelé pak v tomto způsobu nákupu hledají alternativu k anonymnímu prostředí supermarketů a průmyslově vyráběným potravinám, jejichž kvalita a čerstvost bývá někdy terčem kritiky.


Zdroj: ČTK, 3. 9. 2010





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 25.04.2024 16:19