Agris.cz - agrární portál

Zákazníci upřednostňují domácí potraviny

6. 9. 2010 | Haló noviny

Obchodní řetězce mírně zvyšují podíl českých produktů ve své nabídce, nebo o tuzemském původu svého zboží alespoň začínají z marketingových důvodů hovořit.

Lidé před potravinami z dovozu dávají přednost domácím produktům.

Obchodníci podle ankety ČTK tak nejspíše reagují na to, že část zákazníků se kromě ceny potravin začíná zajímat také o jejich původ. »Nerad bych se mýlil, ale jsem si téměř jist, že reagují (řetězce) na změny chování spotřebitele a na kampaň, která sílí a která se vztahuje k českým potravinám,» řekl prezident Agrární komory Jan Veleba. To potvrzují také obchodníci.

»Čeští zákazníci, pokud mají na výběr, raději preferují produkty lokální výroby,« uvedl mluvčí obchodního řetězce Ahold Lukáš Hora. Nadnárodní společnosti provozující v ČR své prodejny přitom čelí dlouhodobé kritice zemědělců a potravinářů mimo jiné proto, že je levnými dovozy údajně ničí.

Podle předsedy Zelinářské unie Čech a Moravy Jaroslava Zemana některé řetězce v poslední době pomalu zvyšují podíl české zeleniny ve své nabídce. Již více než 60 procent zeleniny v tuzemských obchodech je přitom ze zahraničí. Nabídka je ovšem silně závislá na průběhu sklizňové sezony.

Tesco před několika měsíci dokonce začalo označovat české výrobky v regálech speciálními terčíky »Vyrobeno v ČR«. Na vlastenecké cítění Čechů hrály v nedávné kampani také hypermarkety Kaufland, které byly za své údajně nesmlouvavé chování k dodavatelům v minulosti tuzemskými výrobci opakovaně kritizovány.

Podíl zboží, které do českých obchodních řetězců dodávají tuzemské firmy, se podle průzkumů pohybuje od 80 do 90 procent. Pro řadu tuzemských výrobních firem znamená odbyt přes řetězce průměrně 80 procent veškerého odbytu. Obchodníci ovšem podle odhadu Agrární komory ročně od svých dodavatelů inkasují zhruba 30 miliard korun, které získávají formou různých poplatků či slev.

O svých dodavatelích začínají mluvit také řetězce rychlého občerstvení. Například restaurace KFC tvrdí, že nakupují kuřecí maso a pečivo k přípravě sendvičů téměř výhradně u českých výrobců. Konkurenční McDonald´s pak asi 70 procent surovin nakupuje od dodavatelů ze zemí Evropské unie a 30 procent z České a Slovenské republiky.


Zdroj: Haló noviny, 6. 9. 2010





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 28.04.2024 22:54