Agris.cz - agrární portál

Poláci jedí stále méně chleba, může za to růst cen i změna chuti

4. 10. 2010 | ČTK

I když jsou Poláci na svůj chléb hrdí a představuje jednu z hlavních složek tradiční polské kuchyně, jedí ho stále méně. Může za to nejen růst cen pečiva, ale i změny jídelníčku v posledních letech. Zástupci pekárenské branže podle dnešního vydání listu Rzeczpospolita očekávají, že spotřeba chleba bude v Polsku dále klesat.

V roce 2006 průměrný Polák snědl skoro 67 kilogramů chleba, loni to bylo o osm kilogramů méně. Institut polského pečiva, který zastupuje firmy podnikající v pekárenství, odhaduje, že letos to bude 57 kilogramů, tedy o další dva kilogramy méně než v roce 2009. Deník Rzeczpospolita připomíná, že ještě před přibližně deseti lety průměrný Polák ročně snědl skoro 80 kilogramů chleba, tedy přibližně tolik, kolik v současnosti v průměru ročně spotřebuje jeden obyvatel Německa. "Pokud proti tomu pekaři nic neudělají, spotřeba během nejbližších čtyř, pěti let se sníží k 50 kilogramům," varuje Grzegorz Nowakowski z Institutu polského pečiva. Přibližně tolik chleba v současnosti sní průměrný Čech.

V Polsku cena této základní potraviny od začátku roku stoupla přibližně o desetinu, mohlo za to zdražení mouky. Nyní bochník obyčejného pšenično-žitného chleba o hmotnosti 550 gramů stojí okolo 2,3 zlotého (asi 14,2 koruny). Díky stabilizaci na trhu s moukou Institut polského pečiva další zdražování do konce letošního roku už nečeká. Zájem o chleba klesá nejen kvůli jeho zdražování, ale také kvůli tomu, že Poláci k snídani stále více jedí různé obilniny. Těch je na polském trhu široký výběr, obřím nadnárodním firmám konkurují i levnější polští výrobci. Spotřeba kukuřičných, rýžových, pšeničných nebo žitných lupínků a müsli se v Polsku od konce 90. let podle údajů agentury Nielsen z roku 2008 zvýšila desetkrát.

Poláci letos za pekárenské výrobky vydají podle prognózy Euromonitor International 11,4 miliardy zlotých, tedy o 0,2 miliardy více než loni. V příštích letech bude tento trh zřejmě pomalu růst, přičiní se o to nikoliv tradiční chleba a housky, ale hlavně sladké pečivo, jako jsou například koláčky s různými náplněmi nebo piškoty.

V Polsku je v současnosti okolo 10.000 pekáren, Nowakowski z Institutu polského pečiva se domnívá, že jich letos 300 zkrachuje a místo nich vznikne 200 nových. Za čtyři až pět let by jich podle něho oproti současnosti mohla ubýt až pětina. S tím, jak i v Polsku supermarkety a hypermarkety vytlačují tradiční malé obchody, je pro drobné pekařské firmy stále obtížnější prorazit na trh.


Zdroj: ČTK, 4. 10. 2010





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 05.05.2024 10:18