Agris.cz - agrární portál

Chtějí lidé skutečně potraviny od sedláků?

20. 10. 2010 | ÚZEI, Agronavigator.cz

Agentura Dema u příležitosti Měsíce biopotravin zjišťovala, zda mají Češi skutečně zájem o přímý nákup potravin.

České potraviny

Pokud jde o názor na potraviny od českých zemědělců a výrobců, naprostá většina občanů ČR starších 18 let má za to, že tuzemské potraviny a produkty jsou kvalitativně srovnatelné se zahraničními (97 %). Téměř dvě třetiny jsou přesvědčeny, že ten, kdo chce české potraviny kupovat, má v obchodech dostatečný výběr (60 %).

To, co podle občanů pokulhává, je propagace. Že je dobrá, soudí pouze více než třetina populace (38 %), zatímco většina říká, že propagace domácích potravin je nedostatečná, příliš málo se dělá pro to, aby se o nich vědělo (62 %!).

Zájem nakupovat přímo od zdroje

Možnost nakupovat zemědělské produkty přímo od zdroje vyvolává zájem široké veřejnosti. Deklaruje ho každý druhý (51 %). Z demografického hlediska jde častěji o ženy (57 %) než muže (45 %), občany středního (54%) než mladšího (48%) a seniorského (51%) věku. Pokud jde o příjmovou stránku, častěji se jedná o občany z domácností disponujících středními (od 10 do 15 tisíc Kč; 58%) a vyššími příjmy (nad 15 tisíc Kč; 53%) tzv. čistého měsíčně na jednoho člena domácnosti. Zájem vykazuje polovina rodičů dětí ve věku do 15 let (52%). Nejčastěji jde o obyvatele menších měst (58%).

Z hlediska sortimentu vyvolává největší zájem možnost kupovat přímo od pěstitelů a zemědělců zeleninu (49%), ovoce (37%), maso (41%), mléko (39%) a mléčné výrobky (30%).

Nezájem o přímý nákup od farmářů zdůvodňují občané prioritně vysokou cenou těchto produktů (20%), nedůvěrou v přímý způsob prodeje (17%), dosavadní spokojeností s tradičním nakupováním v obchodech (15%) anebo neinformovaností „nikoho takového neznám, nikdo takový zde není“ (14%).

Co lze konstatovat…

Analýza výzkumných dat ukazuje, že zájem o nákup ze dvora není podmíněn pouze finančními možnostmi občanů, ale především informovaností, vlastními zkušenostmi a důvěrou, formovanou prioritně přímou komunikací se zemědělcem a kvalitou produktů, které nabízí.

Zdroj: Tisková zpráva DEMA


Zdroj: ÚZEI, Agronavigator.cz, 20. 10. 2010





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 27.04.2024 01:11