Agris.cz - agrární portál

Svatomartinského vína je letos rekordní počet

30. 10. 2010 | Denik.cz

Tuzemští vinaři by letos mohli dodat na trh až 1,75 milionu láhví mladých vín označených jako Svatomartinské. To by oproti loňsku, kdy bylo vyrobeno 1,1 milionu láhví, znamenal nárůst o více než polovinu. Již nyní je potvrzeno, že na trh půjde minimálně 1,6 milionu láhví. Vinaři o tom informovali v tiskové zprávě.

„Letos se nám přihlásilo 98 vinařských firem, které dodaly k senzorickému ohodnocení rekordních 310 vzorků vín. Na základě posouzení nezávislých komisí může jít letos na trh 238 Svatomartin­ských vín od 90 vinařských firem,“ uvedl hlavní sommeliér Národního vinařského centra Marek Babisz.

Převážně bílá vína

Již dříve řekl, že je očekávané navýšení produkce úspěchem, neboť vzhledem k nepříznivému počasí měli vinaři o jeden až dva týdny kratší dobu na přípravu vína.

Jak vyplývá z předběžné statistiky, mezi vybranými víny převažují vína bílá, kterých je 117, značku může nést také 64 červených a 57 růžových vín. Z odrůd je nejvíce zastoupena Müller Thurgau, následuje Svatovavřinecké a Modrý Portugal. Vína může pod známkou Svatomartinské prodávat například vinařství Jedlička a Novák v Bořeticích na Břeclavsku: „Letos jsme vyprodukovali 7000 láhví, z toho na třetiny je bílé, rosé a červené,“ řekl ČTK spolumajitel firmy Stanislav Novák.

11.listopad

Vinařství Chateau Lednice dodá na předvánoční trhy celkem 3000 láhví: „Z toho 1500 láhví Veltlínského červeného raného a 1500 láhví Modrého Portugalu,“ uvedla Yvona Holečková. První otevírání láhví nového Svatomartinského se uskuteční jako v předchozích letech 11. listopadu na svátek Martina na slavnostních akcích, ve vinotékách a restauracích po celém Česku. Vinařský fond, který je hlavním propagátorem Svatomartinských vín, pořádá největší Svatomartinský košt od 11:00 na brněnském náměstí Svobody.

Svatomartinská vína jsou první vína nového ročníku. Jde o vína svěží a ovocitá, která sice zrála pouhých několik týdnů, ale už za tuto dobu stačila získat svůj osobitý charakter. Česká a moravská Svatomartinská vína po své loňské úspěšné premiéře na sousedním Slovensku letos poprvé dorazí i na dálný východ. Vybrána k tomuto účelu byla česká restaurace v Tokiu.

Autorská práva ke známce Svatomartinské koupil od původního majitele Jiřího Kopečka v roce 2005 Vinařský fond. Dříve producenti platili za její využívání licenční poplatky, nyní hradí jen poplatek spojený s náklady na ohodnocení vín před udělením licence. Vinařský fond známku Svatomartinské marketingově podporuje a propaguje. Tradice Svatomartinského vína vychází z dávného zvyku připíjet si na den svatého Martina poprvé novým mladým vínem. V tento den hospodáři přijímali do služby nové děvečky a pacholky, nebo jim službu prodlužovali. Na stvrzení dobré služby si všichni poprvé přiťukli právě mladým vínem.


Zdroj: Denik.cz, 30. 10. 2010





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 09.05.2024 19:23