Agris.cz - agrární portál

Za férové banány!

22. 11. 2010 | bio-info.cz

Nejoblíbenější ovoce na světě – banán – v sobě skrývá utrpení milionů lidí v rozvojových zemích. Přispět ke změně chce tříletá mezinárodní kampaň Za férové banány!, jejíž českou verzi 18. 11. spustila Společnost pro Fair Trade.

V Česku jen "nefér" banán

Banány Češi kupují jako základní potravinu – toto tropické ovoce je i ve spotřebním koši Českého statistického úřadu. Ročně pak Češi utratí za banány téměř 3,75 miliard korun.

Z čerstvého průzkumu, který provedla Společnost pro Fair Trade s agenturou Ipsos Tambor, vyplývá, že 82 % Čechů kupuje banány v supermarketech a diskontních prodejnách a že 10 % Čechů kupuje banány denně.

Banány se přitom pěstují na opačné straně Země – nejčastěji v zemích rozvojových, kde je velmi slabá právní úprava zabezpečující dodržování lidských a pracovních práv. Navíc zde chybí často politická vůle tato práva prosazovat. „Mnohahodinové neplacené přesčasy, sexuální obtěžování žen, nucená dětská práce, otravy lidí pesticidy, kontaminace půdy i vodních zdrojů, s tím vším se potýkají pracovníci banánových plantáží,“ popisuje koordinátorka kampaně Barbora Mrázková ze Společnosti pro Fair Trade.

Miliardový byznys

Největší sílu měnit podmínky pracovníků plantáží mají supermarkety. „Jen v České republice ovládá deset řetězců asi 85 % maloobchodního trhu rychloobrátkového zboží, kam patří i potraviny,“ vysvětluje ředitel Společnosti pro Fair Trade Pavel Malíř Chmelař. Jsou to tedy supermarkety, které si mohou dovolit vybírat, od koho banány nakoupí. Od svých dodavatelů samozřejmě vyžadují co nejnižší ceny. Ti pak tlačí na majitele plantáží, aby ceny snižovali. Nejvíce tuto honbu za ziskem odnášejí miliony zaměstnanců plantáží v Ekvádoru, Kostarice, Kolumbii, Kamerunu a dalších zemích.

Informační kampaň prosazuje změnu

Kampaň s názvem Za férové banány! (zaferovebanany.cz) míří na Vládu ČR, supermarkety i spotřebitele. „Budeme chtít po vládě, aby podpořila návrhy, které zajistí větší právní odpovědnost firem i maloobchodních řetězců,“ uvádí koordinátorka kampaně Barbora Mrázková. „Po českých supermarketech budeme žádat, aby převzaly svůj díl zodpovědnosti za podmínky výroby zboží, které prodávají. Dále je chceme přimět k tomu, aby zavedly do sortimentu banány s certifikací Fairtrade. Tato certifikace v současnosti jako jediná zaručuje, že zaměstnanci pracují za důstojných podmínek a že v místě produkce není ničeno životní prostředí,“ vypočítává Barbora Mrázková požadavky kampaně.

Českou veřejnost chce kampaň upozornit na nepřijatelné podmínky, v nichž jsou banány pěstovány.

"Banány jsou po bavlně chemicky nejvíce ošetřovanou plodinou na světě. Pesticidy tak silně narušují tamní ekosystém a také ohrožují zdraví lidí, kteří je na plantážích pěstují," popisuje Barbora Mrázková, koordinátorka projektu Za férové banány, který se na tento problém snaží upozornit.

Česáči nemají ochranné pomůcky, a tak u nich často propukají nemoci kůže, žaludku nebo třeba poruchy plodnosti. Banány jsou po bavlně druhou nejvíce chemicky ošetřovanou plodinou světa a zároveň nejprodávanější ovoce v Evropě (ročně se do Evropy doveze téměř 5 milionů tun banánů). Pěstují se většinou v rozvojových zemích na plantážích, kde se porušují pracovní i lidská práva zaměstnanců. Agrochemikálie zamořují půdu i vodní zdroje a zaměstnanci při práci s nimi nemají možnost používat ochranné pracovní pomůcky.

Spotřebitele bude dále kampaň informovat o tom, že existují i banány s certifikací Fairtrade, které zaručují, že byly vypěstovány v podmínkách hodných civilizované společnosti.

Více než třetina preferuje férové zacházení

Před spuštěním kampaně zmapovala Společnost pro Fair Trade český trh s banány, kontaktovala největší firmy obchodující s banány na českém trhu a také provedla průzkum spotřebitelského chování. Z něho vyplynulo, že 56 % českých spotřebitelů preferuje výrobky šetrné k životnímu prostředí a 37 % stojí o zboží vyrobené s ohledem na lidská a pracovní práva. Další průzkum měl zjistit, zda maloobchodní řetězce pociťují odpovědnost za podmínky, v nichž se vyrábí zboží z jejich regálů. „Oslovili jsme společnosti Kaufland, Lidl, Globus, Penny Market, Tesco Stores a Spar,“popisuje Petr Kouřil ze Společnosti pro Fair Trade. „Kaufland a Tesco se k odpovědnosti za odpovědnost přihlásilo; Tesco navíc prohlašuje, že ke kontrole využívá nezávislých auditů. Ostatní společnosti na tyto otázky neodpověděly nebo firemní odpovědnost vnímají spíše jako filantropii, nikoliv jako součást svých obchodních praktik,“ uvádí Petr Kouřil.

Více informací o kampani zde.

Zde si můžete stáhnout výzkumnou zprávu o trhu s banány v ČR.


Zdroj: bio-info.cz, 22. 11. 2010





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 29.04.2024 04:18