Agris.cz - agrární portál

Pouliční prodejci kaprů přicházejí o klienty, řetězce nabízejí ryby zdarma

23. 12. 2010 | Mladá fronta Dnes

Prodejcům ryb na ulicích dělají vrásky akce maloobchodních řetězců, které dávají k velkým nákupům kapry zdarma nebo na jejich koupi poskytují slevy. Podobné výhody nabízely obchody už loni, až letos to ale prodejci výrazněji pocítili.

"Letos prodám zhruba o čtvrtinu ryb méně než loni. Je zřejmé, že je to především kvůli akcím, které jedou některé obchody. Říkají to lidé, kteří ode mě kupovali v minulých letech," uvedl Lukáš Čermák, který každoročně prodává kapry v Roztokách nedaleko Prahy.

To potvrzuje i Jiří Klokočník, který ryby již několik let rozváží. "Je to rok od roku horší. Loni jsem se v Praze s plným autem otočil 22. prosince dvakrát za den, teď jsem jel jednou a ještě s ne úplně naloženým vozem," říká Klokočník. Podle něj si na prudký úbytek zákazníků stěžují i prodejci v jiných částech republiky.

Kdo se o pokles zájmu o ryby od drobných prodejců přičinil? Ve velkých městech především řetězce Makro, OBI a Bauhaus.

Pro rybáře je spolupráce s řetězci výhodná

Makro nabízí kapra zdarma při nákupu nad 4 000 korun s DPH. K tomu zákazníci navíc dostanou ještě lahev sektu. Kutilský obchod OBI dává kapra všem, kteří nakoupili za více než 2 000 korun mezi 16. a 19. prosincem.

Konkurenční Bauhaus sice nedává rybu gratis, ale všem, kdo utratí v jeho obchodech v posledních deseti dnech před Štědrým dnem víc než 800 korun, nabízí slevu na nákup kapra ve výši 100 korun. To při nejčastěji poptávaných velikostech kaprů představuje zhruba polovinu ceny.

To, co není po chuti malým prodejcům, naopak oceňují rybáři. Podle Václava Šilhavého, ředitele Rybářského sdružení ČR, které sdružuje největší chovatele ryb, je spolupráce s řetězci pro české rybáře výhodná.

"Není to pro nás konkurence. Oni si ty ryby nakoupí přímo od nás a prodávají je skoro za stejnou cenu. Je to pro nás výhodné, protože ryby jsou naše, dokonce i kádě jsou naše. Mnohdy na tom nemají ani žádnou marži, protože tím chtějí hlavně podpořit obchod," vysvětlil Šilhavý.


Zdroj: Mladá fronta Dnes, 23. 12. 2010





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 28.04.2024 08:38