Agris.cz - agrární portál

Tuzemské víno je stále více v kurzu

10. 3. 2011 | Denik.cz

Letošní nedostatek tuzemských vín způsobený neúrodou mohou konzumenti vnímat i pozitivně v tom smyslu, že se ještě zvýší zájem o česká a moravská vína.

Neúroda loňského roku povede k tomu, že se podíl dovozu zahraničních vín letos zvýší. Tvrdí to ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec. Odhaduje, že tuzemští spotřebitelé letos budou pít až ze sedmdesáti procent zahraniční vína, tedy o zhruba deset procent více než loni.

„Preference domácího vína už začaly stoupat a teď do toho zasáhla příroda,“ uvedl Machovec. Podle něj je Česká republika dlouhodobě importní zemí. Domácí produkce nestačí pokrýt spotřebu.

„Moravské víno je takový trend. V poslední době prosakovaly určité podvody, které se nám samozřejmě nelíbí, ale nějak vše bereme na vědomí. Je to důkaz toho, že kdyby to nebyl trend, tak nemá smysl, aby to někdo nějakým způsobem kamufloval,“ poznamenal ředitel Vinných sklepů Valtice Marek Šťastný.

Letošní nedostatek tuzemských vín způsobený neúrodou podle něj mohou konzumenti vnímat i pozitivně v tom smyslu, že se ještě zvýší zájem o česká a moravská vína.

Vínu se daří

Vínu se u nás v posledních letech daří. Zatímco v roce 1993 byla jeho spotřeba průměrně dvanáct litrů na osobu ročně, nyní roste ke dvaceti litrům. I tak ale zaostáváme za Evropou. V zemích Evropské unie je průměr sedmadvacet litrů.

V České republice se kromě spotřeby mění i vnímání vína, které podléhá módnosti i vlnám. Z pohledu popularity už pro spotřebitele není nápojem ke slavnostní příležitosti nebo „občasnému napití“. „Zvyklosti se mění, dříve si skoro nikdo víno k jídlu nedal,“ uvedl Machovec. Podle něj k tomu napomáhají i propagační akce, které pořádá Vinařský fond.

„Pokud lidem vysvětlíte rozdíly, třeba barvy vína, tak je vnímají. Informace přijímají a začínají zkoušet. Je důležité, aby nápoj jejich představy naplnil,“ uvedl Machovec. Podle něj se vědomosti o víně staly pro určité lidi otázkou prestiže. „Dnes může být neznalost o víně i hendikepem v určité společnosti,“ dodal šéf Vinařského fondu.

Lákají na dobré víno

V České republice roste také počet vinařských akcí. Organizátoři se snaží na dobré víno nalákat turisty a obchodníky. V menších vinotékách je obtížné sehnat zahraniční víno, převládají vína z produkce místních vinařů. Víno z ciziny naopak plní regály supermarketů a hypermarketů.

„Vína z ciziny jsme před časem zrušili, protože se dají koupit různě v obchodech. Turista, který přijede do Bílovic, chce víno místních vinařů. Měli jsme tady španělská, francouzská vína, ale nebyl o to zájem, tak se to za symbolickou cenu rozprodalo,“ prozradila Marie Dostálová z vinotéky ve Velkých Bílovicích.

Podle Machovce roste zejména obliba gastronomických podniků. Vinařský fond je finančně podporuje. V letošním prvním termínu obdržel celkem 333 žádostí o podporu, což je o jedenáct procent více než loni. Loni ve dvou termínech o podporu žádalo 418 žadatelů.

Vinařský fond bude letos hospodařit s nižším rozpočtem než v minulých letech. Důvodem je nízká úroda hroznů na Moravě. Na podporu českého vinařství a vinohradnictví má třiasedmdesát milionů korun, zatímco loni hospodařil s osmdesáti miliony korun.


Zdroj: Denik.cz, 10. 3. 2011





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 30.04.2024 03:00