V Česku již funguje víc než stovka farmářských trhů
5. 4. 2011 | ČTK
V Česku s různou pravidelností funguje již více než stovka farmářských trhů, z toho nejvíce, zhruba čtvrtina, se koná v Praze. Vyplývá to z databáze trhů na informačním portálu Bio-info.cz. Trhy, na nichž zemědělci či malovýrobci potravin nabízejí své zboží, se staly hitem loňského roku nejprve v hlavním městě, poté se rozšířily i do dalších regionů.
Trhy obnovují v ČR téměř zaniklou tradici pouličního prodeje potravin. Nabízejí většinou lokální výpěstky a potraviny. Jejich sortiment je do velké míry ovlivněn ročním obdobím, na němž je závislá především nabídka ovoce a zeleniny. Na trzích jsou k dostání také mléčné výrobky, uzeniny, vejce, med, pekařské výrobky, květiny, víno či pálenky od tuzemských výrobců. Většina trhů přes zimu nefungovala, jejich sezona se od března znovu postupně rozjíždí a stále přibývají nová místa pro jejich konání.
Zájem farmářů a menších výrobců potravin o přímý prodej výrobků roste, protože za ně dostávají lépe zaplaceno a nemusejí se dělit o marži s obchodníky, jejichž podíl na konečné ceně výrobků se podle zemědělců stále zvětšuje. Spotřebitelé pak v neobvyklých způsobech prodeje hledají alternativu k supermarketům, jejichž nabídku někteří z nich kritizují kvůli kvalitě nebo neosobnímu prostředí.
"Pro zemědělce je tento přímý prodej dalším zdrojem příjmů a zároveň možností propagace jejich výrobků. Pro spotřebitele je to příjemná alternativa k nákupu v běžných obchodech, výrobci nabízejí čerstvé potraviny, které produkují v malém množství, a nemají tudíž obvykle možnost proniknout s nimi do široké tržní sítě," řekla ČTK mluvčí ministerstva zemědělství Tereza Dvořáčková. "Rozdíl pro zákazníka a další přednost oproti nabídce běžné tržní sítě jsou právě tradiční, čerstvé potraviny a speciality, jaké jinde nenajde," dodala.
Ministerstvo chce spolu s pořadateli farmářských trhů vytvořit kodex pro jejich fungování. Spotřebitel, který si na tržišti označeném jako "farmářské" v budoucnu koupí potravinu, by tím měl získat záruku domácího původu a čerstvosti koupeného produktu.
V některých případech totiž prodejci klamali zákazníky. Na trzích nabízeli zboží, které předtím nakoupili ve velkoobchodě, a vydávali je za čerstvý výrobek přímo od pěstitele či regionální specialitu.
Zdroj: ČTK, 5. 4. 2011
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 15.12.2025 21:15
