Agris.cz - agrární portál

Češi omezují nákupy kávy, roste zájem o kapsle do kávovarů

2. 5. 2011 | ČTK

Zájem Čechů o nákup kávy v obchodech v období od loňského dubna do letošního března mírně klesl. Vyplývá to z údajů, které ČTK poskytla česká pobočka společnosti Nielsen Company. Zatímco prodané množství nejprodávanější pražené kávy se meziročně snížilo zhruba o čtyři procenta, u rozpustné kávy naopak zhruba o dvacetinu vzrostlo. Výrazně rostoucí popularitě se naopak těší kapsle do speciálních kávovarů, jichž se prodalo meziročně více než o 50 procent více.

Lidé v tuzemských obchodech s potravinami a smíšeným zbožím ve sledovaném období nakoupili celkem 20.742 tun kávy, což bylo přibližně o 2,5 procenta méně než o rok dříve, ve finančním vyjádření prodeje klesly přibližně o dvě procenta. Lidé za kávu zaplatili 5,1 miliardy korun. Ve statistice nejsou zahrnuty údaje o prodejích ve velkoobchodech Makro stejně jako v restauracích či kavárnách. Zejména provozoven velkých nadnárodních kavárenských řetězců přitom v ČR rok od roku přibývá.

Nejvíce lidé kupují kávu v hypermarketech. Jejich podíl na tržbách kategorie představuje 40 procent. Významnost hypermarketů navíc roste (meziročně o 1,4 procentního bodu). Naopak klesá význam malých prodejen se smíšeným zbožím. Na druhou pozici se tak tlačí diskontní prodejny, se zhruba pětinovým podílem již právě dohnaly tradiční "smíšenky".

Pražená káva (zrnková i mletá) tvoří zhruba 65 procent veškeré prodané kávy v Česku, druhou nejoblíbenější je káva instantní s přibližně pětinovým podílem. Přes pětiprocentní růst prodaného množství klesla hodnota prodejů rozpustné kávy o jedno procento na zhruba dvě miliardy Kč.

"Trh instantní kávy zaznamenává růst v objemovém vyjádření, který je však tažen především na úkor ceny," vysvětlila tento jev mluvčí společnosti Tchibo Eva Kadlecová.

Kapslí či polštářků určených pro speciální domácí kávovary loni lidé v Česku koupili bezmála za 260 milionů korun, zatímco v předchozím období za zhruba 170 milionů Kč. Kadlecová trend rychle rostoucí poptávky po kapslích potvrzuje, stejně tak prý roste poptávka zákazníků Tchiba po kávě z kategorie espresso.

Trh s kávou dnes již ovlivňuje a v blízké budoucnosti velmi pravděpodobně ještě ovlivní rekordní růst jejích cen. Cena kávy arabica se ve čtvrtek na termínových trzích vyšplhala nad 3,03 USD za libru (asi 109 Kč/kg) a je nejvyšší za posledních 34 let. K růstu cen v poslední době hodně přispívá napjatá rovnováha mezi nabídkou a poptávkou a zčásti také vyšší zájem investorů. Tchibo ale tvrdí, že růst cen silně podporují spekulace.

Společnost Tchibo, která je největší pražírnou kávy v Německu a jedním z nejvýznamnějších zpracovatelů kávy i ve světovém srovnání, už začíná pociťovat dopady růstu cen této komodity. Německá centrála firmy ve čtvrtek uvedla, že kvůli konkurenci nemůže vyšší náklady v plném rozsahu přenést na spotřebitele, a na letošní rok proto počítá s poklesem zisku.

V České republice v současnosti provozuje kavárny zhruba deset velkých kavárenských řetězců, k nejznámějším patří například Starbucks nebo australský řetězec Gloria Jean's Coffees.

Česká republika

Hodnota prodeje ve 100 000 CZK

 

Objem prodeje v 1 000 kg

 

04/09-03/10

04/10-03/11

04/09-03/10

04/10-03/11

 

Káva celkem

52275,2

51281,0

21253,4

20741,9

Pražená káva (zrnková a mletá)

23404,8

22181,1

14085,0

13510,2

Rozpustná káva

20339,3

20168,8

3548,3

3733,9

Rozpustné kávové směsi a speciality

6863,1

6339,3

3499,0

3277,1

Kapsle do speciálních kávovarů

1667,9

2591,8

121,0

220,6

Data vyjadřující prodeje v obchodech s potravinami a smíšeným zbožím (Makro vyloučeno).

    

Zdroj:The Nielsen Company


Zdroj: ČTK, 2. 5. 2011





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 16.12.2025 12:02