Češi omezují nákupy kávy, roste zájem o kapsle do kávovarů
2. 5. 2011 | ČTK
Zájem Čechů o nákup kávy v obchodech v období od loňského dubna do letošního března mírně klesl. Vyplývá to z údajů, které ČTK poskytla česká pobočka společnosti Nielsen Company. Zatímco prodané množství nejprodávanější pražené kávy se meziročně snížilo zhruba o čtyři procenta, u rozpustné kávy naopak zhruba o dvacetinu vzrostlo. Výrazně rostoucí popularitě se naopak těší kapsle do speciálních kávovarů, jichž se prodalo meziročně více než o 50 procent více.
Lidé v tuzemských obchodech s potravinami a smíšeným zbožím ve sledovaném období nakoupili celkem 20.742 tun kávy, což bylo přibližně o 2,5 procenta méně než o rok dříve, ve finančním vyjádření prodeje klesly přibližně o dvě procenta. Lidé za kávu zaplatili 5,1 miliardy korun. Ve statistice nejsou zahrnuty údaje o prodejích ve velkoobchodech Makro stejně jako v restauracích či kavárnách. Zejména provozoven velkých nadnárodních kavárenských řetězců přitom v ČR rok od roku přibývá.
Nejvíce lidé kupují kávu v hypermarketech. Jejich podíl na tržbách kategorie představuje 40 procent. Významnost hypermarketů navíc roste (meziročně o 1,4 procentního bodu). Naopak klesá význam malých prodejen se smíšeným zbožím. Na druhou pozici se tak tlačí diskontní prodejny, se zhruba pětinovým podílem již právě dohnaly tradiční "smíšenky".
Pražená káva (zrnková i mletá) tvoří zhruba 65 procent veškeré prodané kávy v Česku, druhou nejoblíbenější je káva instantní s přibližně pětinovým podílem. Přes pětiprocentní růst prodaného množství klesla hodnota prodejů rozpustné kávy o jedno procento na zhruba dvě miliardy Kč.
"Trh instantní kávy zaznamenává růst v objemovém vyjádření, který je však tažen především na úkor ceny," vysvětlila tento jev mluvčí společnosti Tchibo Eva Kadlecová.
Kapslí či polštářků určených pro speciální domácí kávovary loni lidé v Česku koupili bezmála za 260 milionů korun, zatímco v předchozím období za zhruba 170 milionů Kč. Kadlecová trend rychle rostoucí poptávky po kapslích potvrzuje, stejně tak prý roste poptávka zákazníků Tchiba po kávě z kategorie espresso.
Trh s kávou dnes již ovlivňuje a v blízké budoucnosti velmi pravděpodobně ještě ovlivní rekordní růst jejích cen. Cena kávy arabica se ve čtvrtek na termínových trzích vyšplhala nad 3,03 USD za libru (asi 109 Kč/kg) a je nejvyšší za posledních 34 let. K růstu cen v poslední době hodně přispívá napjatá rovnováha mezi nabídkou a poptávkou a zčásti také vyšší zájem investorů. Tchibo ale tvrdí, že růst cen silně podporují spekulace.
Společnost Tchibo, která je největší pražírnou kávy v Německu a jedním z nejvýznamnějších zpracovatelů kávy i ve světovém srovnání, už začíná pociťovat dopady růstu cen této komodity. Německá centrála firmy ve čtvrtek uvedla, že kvůli konkurenci nemůže vyšší náklady v plném rozsahu přenést na spotřebitele, a na letošní rok proto počítá s poklesem zisku.
V České republice v současnosti provozuje kavárny zhruba deset velkých kavárenských řetězců, k nejznámějším patří například Starbucks nebo australský řetězec Gloria Jean's Coffees.
Česká republika | Hodnota prodeje ve 100 000 CZK | Objem prodeje v 1 000 kg | ||
04/09-03/10 | 04/10-03/11 | 04/09-03/10 | 04/10-03/11 | |
Káva celkem | 52275,2 | 51281,0 | 21253,4 | 20741,9 |
Pražená káva (zrnková a mletá) | 23404,8 | 22181,1 | 14085,0 | 13510,2 |
Rozpustná káva | 20339,3 | 20168,8 | 3548,3 | 3733,9 |
Rozpustné kávové směsi a speciality | 6863,1 | 6339,3 | 3499,0 | 3277,1 |
Kapsle do speciálních kávovarů | 1667,9 | 2591,8 | 121,0 | 220,6 |
Data vyjadřující prodeje v obchodech s potravinami a smíšeným zbožím (Makro vyloučeno). |
Zdroj:The Nielsen Company
Zdroj: ČTK, 2. 5. 2011
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 16.12.2025 12:02
