Agris.cz - agrární portál

Sklizeň jablek na jihu Čech je nejhorší za 30 let

25. 10. 2011 | ČTK

Sklizeň jablek na jihu Čech pomalu končí, bude nejhorší za posledních 30 let. Ovocnáři hlásí úrodu až o dvě třetiny nižší než v minulých letech. V některých sadech ji jarní mrazy zničily úplně. Někde až polovina poškozených plodů půjde na zpracování. Jinde je kvalita jablek dobrá. Liší se sad od sadu. I když ovocnáři jablka prodávají za deset až 15 korun za kilogram, v supermarketech si je lidé mohou koupit za zhruba 25 korun, zjistila dnes ČTK.

Společnost Zemcheba Chelčice ze Strakonicka, která pěstuje ovoce na 417 hektarech, sklidila 1200 tun jablek, v sadech jich ještě zbývá asi 400 tun. "Normálně bychom sklízeli 2700 tun, kdyby to na jaře nezmrzlo. Sklizeň bude minimálně o více než třetinu nižší," řekl ČTK ředitel společnosti Jaroslav Muška. Z 1600 tun půjde podle něj na zpracování kolem 400 až 500 tun. Běžné se v moštárnách zpracuje kolem 15 procent, nyní na 30 procent. Jen u dvou pojištěných sadů společnost za zničení úrody dostane kompenzaci.

Horší úrodu odhaduje šéf Unie ovocnářů jižních a západních Čech Pavel Fríd. "Jsem tak na 35 procentech normálu, někteří sadaři jsou na tom ještě hůř, obzvláště v západních Čechách," konstatoval. Vedle jarních mrazů mu úrodu zničily i kroupy.

Nebude moci investovat a bude žít z rezerv. Poslední tři roky jsou podle něj katastrofické, kdyby se měly opakovat, řada menších pěstitelů zkrachuje.

Díky dotacím v minulých letech Fríd svoje sady obnovil a nakoupil stroje, teď žije z podstaty. "Výkyvy počasí v posledních letech jsou pro nás smrtelné a nejen na jaře. Vlivem mrazů v květnu se sklizeň opozdila, teď zase málem zmrzla na stromech. Obchodníci totiž chtějí jablka dobře vybarvená," vysvětlil.

V Česku je podle něj jedno, zda se jablka urodí nebo ne, ceny to neovlivní. V Polsku podle něj v posledních letech vysadili tolik jabloní, že by stačili zásobovat celou Evropu. V Číně zase postavili moderní moštárny, takže ceny koncentrátu se určují mimo Evropu. Němci a Rakušané, kam čeští pěstitelé vyváželi ovoce na moštování, zpracovatelské podniky zavírají.

Češi na rozdíl třeba od Francouzů nejsou patrioti. Nakupují zboží nejlevnější v akci a je jim jedno, odkud je. Národní značky kvality oslovují menšinu kupujících. Česko by potřebovalo jednu odbytovou organizaci, aby se stala respektovaným hráčem na evropském trhu, míní Fríd.


Zdroj: ČTK, 25. 10. 2011





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 30.04.2024 03:14