Agris.cz - agrární portál

Značku Regionální produkt Jizerských hor převzalo 15 výrobců

27. 10. 2011 | ČTK

Značku Regionální produkt Jizerských hor převzalo dnes pro své produkty dalších 15 výrobců z Libereckého kraje. Je mezi nimi známé Maškovo pekařství ze Smržovky, Farma Lukava z Jindřichovic pod Smrkem ale i výrobce dřevěných hraček Detoa Albrechtice. Značka vznikla na podzim loňského roku, kdy ji získalo prvních 24 výrobců, jejím cílem je zvýraznit propojení přírodního a kulturního dědictví této oblasti, zviditelnit region a podpořit drobné výrobce, řekla dnes ČTK manažerka projektu Jitka Doubnerová.

Označení mohou výrobci používat pro konkrétní produkty po dobu dvou let. Mezi výrobky jsou oproti loňské první skupině ve velké míře zastoupeny potraviny jako Smržovský chléb, ovčí sýry z Dětřichovce, Jizerský uzený sýr, Jizerský med nebo Oldříšská biohusa. Přibylo i výrobků ze dřeva a textilu. Označení regionu ponesou například i originální podmalby na skle, které tvoří Pavlína Jůnová z Horního Maxova, papírové vánoční ozdoby z Kartonážky Preussler, repliky gotického nábytku Ladislava Kocoura Sluky z Jablonce či hlavolamy a puzzle pro nevidomé z liberecké firmy Lama Stone.

Udělení regionální značky není žádnou soutěží, cílem je označit výrobky, které jsou místního původu, svou kvalitou a estetickými hodnotami dobře reprezentují oblast Jizerských hor a v celém cyklu výroby i spotřeby jsou šetrné vůči životnímu prostředí. Označené výrobky se prezentují ve společném katalogu a také na veletrzích a výstavách. V současné době se podle Doubnerové jedná o rozšíření značky i do sousedního Polska.

"V prvním ročníku jsme oslovili na 300 firem, z nichž 24 projevilo certifikaci zájem, letos jsme je už jen obeslali, zájem roste a to nás těší," řekla Doubnerová. Velkým přínosem je podle ní zejména zapojení velkých firem, jako jsou třeba vratislavický pivovar Konrad nebo právě Detoa Albrechtice, která se letos mimo jiné stala i firmou roku v Libereckém kraji. "Velcí výrobci naši pomoc při zviditelnění nepotřebují, naopak, to že značku používají, přispívá k její prestiži a propagaci," dodala Doubnerová.

"Já to mám docela rád, když jsem někde v Česku a vidím místní regionální produkty," řekl ČTK majitel Detoy Jaroslav Zeman. Nemyslí si, že by regionální označení firmě nějak výrazně pomohlo v odbytu výrobků. "Spíš jsme se chtěli přihlásit k příslušnosti k tomuhle regionu," vysvětlil Zeman. Pro malé firmy je ale značka šancí, jak oslovit zákazníky a dostat se do povědomí. Kontakty jsou na speciálních internetových stránkách www.jizerske-vyrobky.cz, ale i v katalozích, zajištěnou mají účast i na akcích zaměřených na regionální produkci, které pořádá Liberecký kraj.


Zdroj: ČTK, 27. 10. 2011





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 30.04.2024 13:49