Agris.cz - agrární portál

Hořká daň na maďarské sladkosti

19. 12. 2011 | E15 on line

Společnost Bonbonetti (někdejší Budapešťské čokoládovny) odmítla převzít státní podporu ve výši 150 milionů forintů, o kterou se ucházela v první polovině tohoto roku. Důvodem je takzvaná daň lidového zdraví – populárně nazývaná chipsová daň.

Firma má tento rok zaplatit 800 milionů forintů této daně, proto je nucená pozastavit plánované investice. Vedení informovalo o zrušení projektu rozšiřování výrobní kapacity továrny ve městě Nagykanizsa s rozpočtem 450 milionů forintů. Další investiční projekt v budapešťské čokoládovně ve výši 1,8 milionu eur zatím jen pozastavilo.

„Chápeme těžkou situaci okolo státního rozpočtu a jsme připraveni adekvátně přispět ke společnému snášení břemen. Ale téměř dvě třetiny plánovaných mimořádných příjmů stát očekává jen od výrobců sladkostí,“ stěžuje si generální ředitel skupiny Bonbonetti Sándor Sánta a upřesňuje: „Podle průzkumů představují sladkosti méně než pět procent průměrného denního příjmu kalorií, navzdory tomu až dvě třetiny celé chipsové daně chtějí vybrat z této kategorie, což znamená neúměrně těžký úder pro celé odvětví. Všechny společnosti z tohoto segmentu si musejí promyslet svoji strategii, což určitě přinese i propouštění.“

Odborný tisk dodává, že víc než třetina příjmů skupiny Bonbonetti pochází z exportu (v roce 2010 dosáhl export hodnoty 3,2 miliardy forintů). V Maďarsku jsou jeho konkurenty světoví výrobci (Kraft, Mars, Nestlé, Ferrero), pro které maďarská mimořádná daň znamená jen mizivou položku.

Pád místo expanze

Poslední velká čokoládovna v Maďarsku, firma Bonbonetti, zaměstnává 710 lidí, když nedávno musela propustit 62 pracovníků. Vlastníkem skupiny je investiční fond Raiffeisen CEE Private Equity, který má podle informací maďarských médií stále menší zájem o maďarský trh. Skupina Bonbonetti by se přitom mohla i rozšiřovat. Ředitel Sándor Sánta připomíná, že celá řada drobných firem z této branže je na prodej, ale vlastník zastavuje investice. Likvidní maďarský kapitál není k dispozici, a proto se v Maďarsku mohou rozšiřovat polské či rumunské společnosti. Na trhu se sladkostmi je konkurence mimořádně silná, ale Bonbonetti drží krok se světovými firmami, protože například z hořkých čokolád se nejvíce prodává značka Tibi a soutěž alkoholových dezertů vede bonboniéra Cherry Queen – obě od Bonbonetti.


Zdroj: E15 on line, 19. 12. 2011





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 30.04.2024 15:58