Agris.cz - agrární portál

Juračka: Potraviny do poloviny příštího roku podraží až o deset procent

20. 12. 2011 | E15 on line

"Do konce prvního pololetí příštího roku by se ceny potravin měly meziročně zvýšit o šest až deset procent," dnes to řekl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR) Zdeněk Juračka. Ceny podle něj žene vzhůru slábnoucí koruna, zvýšení DPH, rostoucí ceny komodit na zahraničních trzích, zdražování dopravy i energie. Maloobchod v Česku bude příští rok po letošním zhruba jednoprocentním růstu obratu stagnovat nebo mírně klesne, domnívá se Juračka.

Obchodníci podle Juračky už nyní kvůli lednové úpravě DPH nenápadně zvyšují ceny potraviny, aby na začátku příštího roku nemuseli zdražit skokově a mohli naopak tvrdit, že zdražení není v jejich případě tak výrazné. Také podle generálního ředitele obchodního řetězce Spar Martina Ditmara skokové zvýšení cen potravin nelze na začátku roku očekávat, jelikož obchodníci upravují ceny průběžně podle cenové hladiny konkurence.

„Zvýšení DPH povede k růstu nákupní turistiky zejména v příhraničních oblastech, což sníží výběr daní do státního rozpočtu, odbyt pro domácí výrobce potravin a v neposlední řadě i tržby maloobchodu,“ upozornil Juračka, podle kterého i aktuální odhady hovořící o stagnaci tuzemského maloobchodu v příštím roce mohou být optimistické.

Juračka míní, že letos by podle předběžných předpokladů měl obrat tuzemského maloobchodu vzrůst meziročně o zhruba jedno procento, a to zejména díky vyšším tržbám v posledním čtvrtletí roku a předvánočním nákupům. „Na konečný součet si ale budeme muset ještě nějakou dobu počkat,“ podotkl Juračka.

Ditmar upozornil na to, že i nadále je nutné počítat s růstem cen zemědělských komodit. „Na zdražení dovozových potravin může mít vliv také pokračující oslabování koruny, to však na druhou stranu může pomoci exportérům,“ uvedl Ditmar.

Ditmar: Spirála akčních nabídek je už neúnosná

Juračka upozornil také na fakt, že se zostřuje konkurenční boj mezi obchodními řetězci. Hlavní zbraní jsou akční nabídky cenově zvýhodněného zboží, které nyní obchodníkům podle Juračky generují až 40 procent jejich obratu, zatímco dříve to bylo pouze 20 procent. „Lidé se už ani nesnaží nakupovat nic jiného než zboží, které je v promoci,“ uvedl Juračka. „Spirála, která se roztočila, je už neúnosná. Jsou určité druhy zboží, jako je například káva nebo pleny, které se za normální cenu ani neprodají, jelikož zákazníci vyčkávají na akční nabídky,“ dodal Ditmar.


Zdroj: E15 on line, 20. 12. 2011





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 29.04.2024 15:10