Agris.cz - agrární portál

Anheuser koupil měšťanský pivovar v Budějovicích

12. 1. 2012 | ČT 24

Americký pivovarnicky koncern Anheuser-Busch zakoupil firmu Budějovický měšťanský pivovar a podle Hospodářských novin si tak otevřel cestu k postupné privatizaci Budějovického Budvaru. Zdejší pivovarníci se s Američany už víc než třicet let soudí o označení Budweiser a koupí měšťanského pivovaru nyní Anheuser-Busch získal část ochranných známek k pivu Budweiser Bier. I aktuální vydání deníku naznačilo, že zámořské společnosti nejde o vaření piva, ale spíše i samotnou značku.

Označení Budweiser používá nejen měšťanský pivovar, ale ve světě ještě častěji Budvar. Oba pivovary se se společností Anheuser-Busch, která je od roku 2008 součástí největší světové pivovarnické společnosti Inbev, o název Budweiser soudí již téměř 34 let. Podle ředitele Budvaru Jiřího Bočka je z transakce patrné, že Anheuser-Busch nebude v ČR vařit pivo, ale jde mu především o kontrolu duševního vlastnictví. "Chce si vytvořit předpoklad pro zapojení do případné privatizace Budějovického Budvaru po jeho transformaci na akciovou společnost s cílem získat pro sebe celosvětovou exkluzivitu pro značku Budweiser," cituje deník Bočka.

Měšťanský pivovar, který patří v Česku k menším producentům, Američané podle listu koupili od společnosti Harvestor. V ní je akcionářem František Savov, podnikatel spojený s nevýhodnými prodeji někdejšího svazáckého majetku. Ovládá mimo jiné i knižní vydavatelství Mladá fronta. Detaily transakce, včetně prodejní ceny, jsou předmětem obchodního tajemství, řekl HN Michal Donath, mediální zástupce Savova a Pivovaru Samson.

Harvestor nejprve rozdělil měšťanský pivovar na samostatnou firmu Pivovar Samson, na kterou přešel majetek, technologie i zaměstnanci původního pivovaru a která nadále patří Harvestoru. Ve zbytkové části společnosti, kterou následně koupili Američané, zůstaly ochranné známky a nevelké pozemky se zdrojem vody, píšou HN.

Stát s privatizací Budvaru počítá. Prodej pivovaru mu totiž podle odhadů může přinést až šest miliard korun. Cena ochranných známek se šplhá ke dvaceti miliardám. "Pokud bude stát chtít maximalizovat cenu, dovedu si představit, že nejvýhodnější nabídka padne právě od Anheuseru," uvedl analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka.


Zdroj: ČT 24, 12. 1. 2012





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 28.04.2024 17:59