Agris.cz - agrární portál

Prodej ze dvora

11. 4. 2012 | ASZ

Důvěra českého spotřebitele v trh s potravinami zaznamenala zejména v poslední době obrovskou trhlinu. Aféra s polskou průmyslovou solí, maso vykoupané v hypermanganu a opatřené štítkem s pozměněným datem trvanlivosti či vysoká cena vajec. Nabízí se otázka – jak z toho ven? Samozřejmě je třeba, aby výrobci neustále zvyšovali kvalitu a čerstvost prodávaného zboží. A aby se nebáli preferovat zboží od tuzemských dodavatelů, po kterém současný spotřebitel tak hlasitě volá.

Možnou a zejména v poslední době velmi vítanou alternativou nákupu čerstvých a kvalitních produktů se stává tzv. prodej ze dvora. Spotřebitel má možnost nakoupit nejrůznější produkty přímo v lokalitě jejich výroby – v hospodářství daného farmáře, příp. v nejbližší maloobchodní prodejně nebo na trhu.

Ačkoliv by se mohlo zdát, že jde o novinku, opak je pravdou. Vlastní zpracování části faremní produkce a prodej ze dvora je návratem k osvědčeným původním farmářským tradicím. Aby ale sedláci mohli tzv. „uvádět potraviny živočišného původu do oběhu na regionální úrovni“, předcházelo tomu dosažení mnohých legislativních změn. Stojí za tím několikaleté úsilí Asociace soukromého zemědělství a  Antibyrokratické komise ministerstva zemědělství.

S cílem poskytnout lepší orientaci v současné legislativě pro ty, kteří zvažují začít či rozšířit své podnikatelské aktivity o prodej ze dvora, proběhl od ledna do března letošního roku v mnoha regionech na toto téma cyklus téměř třech desítek odborných seminářů. Pořádala jej Asociace soukromého zemědělství ve spolupráci s obecně prospěšnou společností Úhlava a Státní veterinární správou. Jednotlivé semináře probíhaly formou dialogu a obsahovaly tato témata:

1) Tvorba legislativy (legislativa Evropské unie, legislativa České republiky)

2) Schvalování a registrace výrobců potravin živočišného původu (legislativa, registrace, schválení, výjimky, žádost, provozní a sanitační řád)

3) Prodej malého množství vlastních produktů prvovýroby („prodej ze dvora“)

4) Provozování maloobchodu s výrobou potravin živočišného původu

5) Provozování malých jatek

6) Farmářské trhy

7) Domácí porážka skotu mladšího 24 měsíců nebo jelenovitých z farmového chovu

Forma dialogu mezi účastníky semináře (zemědělskou veřejností) a zástupci Ústřední a Krajské veterinární správy Státní veterinární správy (SVS) se ukázala jako velmi dobré řešení. Ze strany sedláků totiž vzešla celá řada připomínek, která dala podnět k případným změnám legislativy. Jednalo by se například o zvýšení množství králíků, drůbeže a vajec, které by bylo lze prodat ze dvora, v tržnici, na tržišti nebo do místní maloobchodní prodejny (u prodeje vajec do maloobchodní prodejny např. ze 60 ks na zhruba 300 ks v průběhu jednoho týdne). Dále by šlo o podmínky prodeje syrového mléka (prodloužení doby prodeje mléka v automatu z 24 na 48 hodin při zchlazení na 6 °C), o rozšíření možnosti prodeje nutrií, případně masa z dalších zajícovců eventuálně i o možnost prodeje těl malé pernaté a srstnaté zvěře v tržnici nebo na tržišti. Je určitě dobrou zprávou, že tyto podněty veřejnosti sama zpracovala a podpořila Státní veterinární správa. Některé návrhy však s sebou váží i nutnost změny veterinárního zákona.

Na seminářích byly proškoleny stovky sedláků, kteří buď s prodejem ze dvora začínají, nebo jej rozšiřují. Legislativní změny platné od 1.1.2012, z nichž asi nejvýraznější je možnost domácí porážky skotu mladšího 24 měsíců nebo jelenovitých z farmového chovu, velmi vítají. S povděkem jistě přivítají i výše navrhované změny. 

V zájmu každého farmáře, který se rozhodne pro prodej ze dvora, je však nabídka hygienicky nezávadných, kvalitních produktů prioritou i bez spleti českých či evropských paragrafů. Jde nejen o konkurenceschopnost, ale i budování dobrého jména své farmy a svých produktů.

Prodej ze dvora se tak do budoucna může stát i jednou z možností, jak zatraktivnit venkov a rozšířit škálu služeb zde poskytovaných. Možná je i podanou rukou mladým rodinám. Ty mají teď o důvod více vyměnit víkendové pobyty v obchodních centrech za cesty za poznáním venkova spojené s nákupem čerstvých produktů přímo v lokalitě jejich výroby.

Šárka Gorgoňová, tisková referentka ASZ ČR


Zdroj: ASZ, 11. 4. 2012





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 27.04.2024 10:15