Agris.cz - agrární portál

Náhražky potravin si vydobyly stálé místo na pultech obchodů

18. 5. 2012 | ČTK

Potravinové náhražky, které jsou levnější než klasické potraviny, si už vydobyly stálé místo na pultech českých obchodů a v některých kategoriích potravin tvoří až desetinu tuzemské produkce. Náhražky nejčastěji imitují mléčné výrobky, ale používány jsou také u masných produktů či pochutin napodobujících čokoládové cukrovinky.

Obchodníci o potravinových náhražkách neradi hovoří a shodně tvrdí, že situace na trhu je nepřehledná. Z pěti oslovených obchodních řetězců na otázky ČTK odpověděl pouze jeden. Také mluvčí Potravinářské komory Dana Večeřová ČTK řekla, že statistiky o množství potravinových náhražek na trhu neexistují.

Významná část českých zákazníků podle mluvčí obchodního řetězce Albert Judity Urbánkové preferuje nízkou cenu a levné potraviny s obsahem náhražek nakupuje. "Proto v našem sortimentu nabízíme takové položky, jako jsou mléčné alternativní výrobky nebo například křehčené maso, které lze do této skupiny také zařadit," uvedla Urbánková, podle které jsou náhražky v prodejnách Albert vždy řádně označené.

Velký podíl mají náhražky především mezi tavenými sýry a k dostání jsou i napodobeniny tvrdých sýrů, které místo mléka obsahují rostlinné tuky. Odborníci z oboru odhadují, že napodobeniny tavených sýrů tvoří zhruba desetinu z celkového objemu jejich tuzemské výroby. Často jsou imitace mléčných výrobků dováženy ze zahraničí. Výrobky z rostlinných olejů nesmějí být v obchodech prodávány pod označením sýr či máslo a nemohou být nabízeny mezi klasickými mléčnými výrobky.

V kategorii mléčných výrobků už podíl alternativních výrobků podle Večeřové dosáhl svého vrcholu a nezvyšuje se. "Analogy mléčných výrobků jsou pod podrobným dozorem kontrolních orgánů a musí být prodávány odděleně od mléčných výrobků, což vede k nižšímu zájmu spotřebitelů. Máme dokonce informace, že řetězce některé z těchto výrobků dokonce vyřadily z nabídky, aby se uchránily možných postihů," podotkla Večeřová.

Hitem mezi náhražkami se v poslední době podle Urbánkové stalo křehčené maso, které je při zpracování napuštěno vodou se solí. Výrobní náklady na kilogram masového produktu jsou díky tomu nižší. Křehčené maso tak zdánlivě vyjde levněji a podle Urbánkové ho kupují hlavně zákazníci, kteří jsou orientováni pouze na cenu. Žádané jsou také levné uzeniny s vysokým obsahem sojové bílkoviny, bramborového škrobu a mouky. Některé obchodní řetězce před vánočními a velikonočními svátky prodávají figurky, které vypadají jako čokoládové, avšak místo kakaa obsahují levné tuky a barviva. "Náhražky jsou v regálech míchány s čokoládou bez šance pro spotřebitele to rozlišit. Vodítkem může být pouze cena. Půlkilogramový čokoládový Mikuláš nebo zajíc nemůže stát 30 ani 50 korun," podotkla Večeřová.

Pokud například jogurty obsahují škrob kvůli konzistenci a v párcích je místo masa sója, zdravého člověka by to podle člena Fóra zdravé výživy Pavla Suchánka zásadněji poškodit nemělo. Jde spíše o klamání spotřebitele, který očekává kvalitní jogurt a masové párky. Problém ale je v tom, kolik toho člověk sní. Když se tak bude stravovat pořád, tak látky, které přijímá, nebudou v ideálním složení. Budou mu chybět potřebné živiny a dostane se do vyššího rizika některých civilizačních chorob.


Zdroj: ČTK, 18. 5. 2012





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 27.04.2024 15:28