Agris.cz - agrární portál

Češi šetří, škrtí hlavně výdaje na potraviny

23. 7. 2012 | Denik.cz

Zastavili se před výlohou svého oblíbeného obchodu s italskými specialitami. Obvykle by zašli dovnitř a dopřáli si něco z nabízených pochoutek. Tentokrát však pokračovali směrem domů.

„Omezili jsme výdaje. Často jsme nakupovali v italských nebo řeckých specialitách. Olivy, tzatziki nebo mozarellu si poslední dobou odpíráme," říká čtyřiačtyřicetiletý Vladislav Drotár z Prahy.

Jeho čtyřčlenná rodina potvrzuje trend posledních měsíců. Lidé už nejsou ochotni tolik utrácet. Menší ochotu nakupovat ekonomové zaznamenávají už poměrně dlouho, přesto byli posledními statistickými výsledky zaskočeni.

„Když za letošní první čtvrtletí klesla spotřeba domácností v porovnání se stejným obdobím loňského roku 
o 2,9 procenta, všichni byli překvapeni," potvrzuje analytik ČSOB Petr Dufek. Jak dodává, lidé se uskrovňují zejména při nákupu potravin. Třeba od začátku roku ještě nebyl měsíc, kdy by maloobchodní prodej potravin ohlásil růst. Naopak prodeje padají (viz grafika).

Mluvčí Potravinářské komory ČR Dana Večeřová upozorňuje, že domácnosti omezují výdaje na nákup potravin už od začátku loňského roku. „Tehdy se projevila předešlá krize a výroba šla dolů o deset procent," vysvětlila mluvčí. Další pokles potom potravináři zaznamenali po zvýšení DPH na začátku roku a předpokládají, že s příštím zvýšením stejné daně od ledna 2013 se pokles ještě prohloubí.

Spotřebitele prostě ovládla nejistota z budoucnosti. „Na vině je vyšší inflace, respektive klesající reálné mzdy a také obavy z dalšího vývoje ekonomiky. Strach z nezaměstnanosti nebo vyšších daní," vysvětluje Petr Dufek.

Tyto obavy se zatím nikomu rozptýlit nepodařilo. Naopak. Ministerstvo financí koncem minulého týdne „postrašilo" lidi a upravilo svoje odhady budoucího vývoje ekonomiky. „V podmínkách nevyřešené dluhové krize eurozóny lze předpokládat, že se ekonomická stagnace víceméně protáhne až do roku 2013," nastínil mluvčí resortu Ondřej Jakob.

Strach obchází Evropu. Zbytečně?

Zatímco ještě v dubnu Kalouskův úřad odhadoval pro letošek růst hrubého domácího produktu na 0,2 procenta, podle nové předpovědi spíše o půl procenta klesne. Příští rok ekonomika poroste, ovšem maximálně o procento.

Snižování spotřeby domácností není jen česká specialita. Lidé méně utrácejí i v okolních zemích. To podle agentury ČTK naposledy potvrdil například Ferdinand Fichtner 
z německého výzkumného institutu DIW: „Domácnosti kvůli krizi cítí zvýšenou nejistotu. To znamená, že omezují výdaje," říká o německé zkušenosti Ferdinand Fichtner. U našich západních sousedů teď spotřeba domácností klesá každý kvartál o jedno až dvě procenta.

V některých případech se však lidé zase tolik neomezují. Ještě před čtvrt rokem si nemohli stěžovat tuzemští prodejci aut. A terno pořád mají třeba slevové weby na internetu. Lidé na nich utrácejí desítky tisíc korun ročně, přičemž výjimkou nejsou ani nákupy pozemků na Měsíci, které někteří Češi považují za dobrou investici.

Analytik společnosti Home Credit Michal Kozub: 

Je to absurdní. Lidé si raději koupí větší televizi než pořádné jídlo

Praha /ROZHOVOR/ - Lidé čím dál více šetří. Ne na všem. Ještě před dvěma měsíci raději utráceli za auta, než aby si koupili pořádné jídlo. Analytik společnosti Home Credit Michal Kozub však upozornil, že lidé přestávají kupovat i auta.

V Česku klesá spotřeba domácností. Proč nejsou ochotny utrácet?Je to úplně jednoduché. Klesají reálné mzdy a ty klesají proto, že je vysoká inflace. Lidé sice mají na výplatních páskách více peněz, ale ceny rostou vyšším tempem, to znamená, že reálně jsou na tom hůř než v předchozích letech. Hodně lidí to cítí. Mají strach z budoucnosti, takže spotřebu instinktivně 
a intuitivně omezují.

Co si nejčastěji odpírají?Potraviny. Neočekává se velká úroda a ceny potravin už trochu vzrostly. Projevilo se v tom zvýšení DPH a také světové ceny, protože spoustu potravin dovážíme. Takže nejvíce lidé šetří na potravinách. Šetří i na pohonných hmotách, které jsou oproti loňsku pořád vysoké.

Čím si vysvětlujete, že domácnosti omezují hlavně nákup potravin?Je to absurdní, protože ještě před dvěma měsíci platilo, že lidi si raději koupí auto, než aby si koupili lepší potraviny. Je to proto, že potraviny tvoří velkou část jejich spotřebního koše. Navíc se stalo šetření moderním. Šetří i lidé, kteří to dělat nemusejí, tedy střední a vyšší příjmové skupiny, protože není „in", aby člověk, který má hodně peněz, kupoval hodně jídla 
a případně ho i vyhazoval.

Co si naopak spotřebitelé neodpustí? Zmínil jste třeba auta.U aut to už neplatí. Poslední dva měsíce jejich prodej stagnuje, nebo dokonce klesá. Teď ho srazí dolů ještě problémy kolem registru. Ale relativně slušně se prodává třeba elektronika.

Proč zrovna elektronika, bez níž by se teoreticky mohli obejít?Televize a mobily určují sociální status. Když máte tlačítkový telefon, pro určité lidi nejste vyšší skupina. Čím větší televize, tím lépe. Zatím to tak funguje, ale myslím, že se to obrátí, protože lidé zjistí, že musejí kvalitně jíst.

Když se podíváme do blízké budoucnosti, začnou lidé více utrácet?Vývoj nebude dobrý ani špatný. Letos už to lepší nebude, ale příští rok, což naznačil i ministr (Miroslav Kalousek), se spotřeba domácností zvýší na 0,1. Takže by se to postupně mělo zlepšovat. Nemůžeme však čekat zásadní skok, že luskneme prsty a bude to tu vypadat jako v roce 2008, kdy jsme měli čtyřprocentní růst HDP. Takový růst tady asi v dalších třech letech určitě neuvidíme. Spíš můžeme čekat růst kolem dvou procent.

Jak se do toho promítne zvýšení DPH o jeden procentní bod od příštího roku?Ceny zůstanou nahoře. Rozhodně to lidi nebude motivovat k tomu, že půjdou do obchodu a koupí si něco nového. Pokud neporostou mzdy více, než poroste inflace, lidé určitě budou šetřit.

Mohou se těšit na vyšší platy?U podnikatelů můžeme čekat reálný růst, u nepodnikatelů to bude plus minus stejně.

Slabá spotřeba české ekonomice příliš neprospívá, jak by se dala nastartovat?Jednou z věcí by mohly být státní zakázky. Pokud by se rozjely výstavby dálnic, firmy by měly víc zakázek a zaměstnávaly by více lidí. Peníze by se tak dostaly do oběhu. Obecně je to o spotřebitelské náladě. Když lidé mají pocit, že budoucnost je růžová, nebudou se tak bát a budou ochotnější vydat více peněz z peněženky.

Situace zatím růžová asi není. Lze ale vidět něco potěšitelného?Klesá nezaměstnanost, lidé pořád mají práci, takže v tomto směru je to lepší. Relativně velmi dobře se daří firmám, které exportují. Lidé, kteří v tomto oboru pracují, nemusejí sedět na trní a mohou být alespoň trochu spokojeni.

Autor: Vilém Janouš


Zdroj: Denik.cz, 23. 7. 2012





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 28.04.2024 12:58