Agris.cz - agrární portál

Pečivo lidem chutná, i když je dopečené ze zmrazeného těsta

20. 8. 2012 | Denik.cz

Nařízení pro všechny prodejce pečiva zní jasně. Od srpna musí informovat spotřebitele o tom, jestli je čerstvé, nebo dopečené ze zmrazených polotovarů.

Zákazníky netrápí, zda těsto uhnětli pekaři dnes, nebo leželo v mrazáku. Nakupují to, co jim chutná.

Obchodníci mají regály se zbožím řádně a čitelně označené. Chleba a rohlíky z pekáren najdou zákazníci pod cedulkou ´běžné čerstvé pečivo´, dopékané potraviny s visačkou ´ze zmrazeného polotovaru´. Jaké pečivo se pod ní schovává? „Dopékáme některé druhy sladkého jemného pečiva s různými náplněmi a část světlého a tmavého pečiva," informoval manažer svitavské hypermarketu Albert Tomáš Pivoňka. Znamená to tedy, že i některé druhy chleba, housek nebo bulek dopékají pracovníci přímo v obchodech.

Hlavně když chutná

Prodej dopékaných potravin se během posledních dnů nesnížil. Lidé povinnému označení téměř nevěnují pozornost. „Kupuji i pečivo dopékané ze zmrazených polotovarů. Je mi to jedno. Koupím si tolik, kolik spotřebuji," uvedl  Vlastimil Blažík ze Svitav.  Souhlasí s ním i další zákazníci. „Bereme si takové pečivo, které nám chutná. Když je čerstvě upečené, křupe a chutná stejně jako z čerstvého těsta. Koupíme si pečiva tolik, kolik zrovna potřebujeme. Neděláme si zásoby. Abych řekla pravdu, tak se na cedule ani nedívám," poznamenala Martina Kopačková ze Svitav. Také další Svitavačka je s pečivem spokojená. „Polotovarů je málo a nevadí mi," řekla  Žaneta Šarkóziová.

I u polotovarů jsou uvedená data záruky jako u jiného zboží. „Technologie je nastavená tak, aby si zákazník koupil pečivo v garantované kvalitě.  Dopékání není žádná novinka, v republice funguje asi sedm nebo osm let," vysvětlil Tomáš Pivoňka. V posledních letech se podle něho klade důraz na větší informovanost spotřebitele.Nové nařízení obchodníkům jejich práci nekomplikuje. „Pečivo jsme označovali už dříve, jen si toho zákazníci asi tolik nevšímali," podotkl manažer Pivoňka.

Informační cedule a upozornění najdou lidé i v dalších obchodech přímo u příslušného zboží. „Informovali jsme v různých kampaních, o jaký druh pečiva se jedná. Naši zákazníci byli tedy informováni již dříve. Pro nás se jednalo pouze o formalitu a splnění zákonné normy," sdělil tiskový mluvčí společnosti Kaufland Michael Šperl. Potvrdil, že pro zákazníky nejde o nic zásadně nového a své příznivce má dopékané pečivo i nadále.

Vlastní výroba

Nařízení podpořilo zájem o výrobky, které produkují obchodní řetězce rovněž z vlastních pekáren. „Máme také vlastní výrobu. Vyrábíme si  těsto, ze kterého naši pracovníci pečou. Vyhláška, která platí od  začátku měsíce, pomohla zvýšit tento prodej," konstatoval  Tomáš Pivoňka.Záležitost s popiskami o čerstvosti nemusí řešit pekárny, kde je součástí také prodejna. Z každodenní dodávky rozpracovaného těsta pracovníci vytvarují a upečou požadované pečivo. Není dopékané, ale přímo pečené.

Kontroly

Dodržování nové vyhlášky je pod dozorem. „Kontroly v prodejnách probíhaly jak před změnou vyhlášky, tak po ní.  Nezaznamenali jsme žádné pochybení. Na nové legislativní změny, které upravují podmínky označování pečiva, jsme se připravovali několik týdnů předem. Ještě před samotnou účinností vyhlášky jsme změnili značení na všech prodejnách," vysvětlila Lucie Borovičková, manažerka a  mluvčí společnosti Lidl.

Všichni prodejci a obchodní řetězce si dávají na označování pečiva a tedy dodržování vyhlášky pozor. Sankce od zemědělské a potravinářské inspekce  se totiž může vyšplhat až do milionů korun.


Zdroj: Denik.cz, 20. 8. 2012





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 29.04.2024 04:02