Agris.cz - agrární portál

Čokoládu Češi milují. V průměru jí spořádáme 6 kilo za rok

14. 9. 2012 | Denik.cz

Každý Čech sní za rok v průměru kolem šesti kilogramů čokolády. Favority jsou čokolády mléčné nebo s oříšky, mandlemi či ovocem. Jednou týdně si je dopřává 30 procent lidí a čtvrtina Čechů jim neodolá několikrát v týdnu. Vyplývá to ze studie společnosti KPMG, která ji zveřejnila v den oslav Mezinárodního dne čokolády.

Chutí se při výběru čokolády řídí polovina lidí, třetina značkou výrobce a 12 procent si vybírá podle ceny. „V souvislosti s touto cukrovinkou se často zmiňuje takzvaný rtěnkový efekt. Zatímco výdaje za drahé přepychové zboží zákazníci v době hospodářské recese spíše omezují, za méně nákladné luxusní artikly jako třeba kosmetické přípravky nebo čokoláda naopak utrácejí více," uvedl Karel Růžička z KPMG. Podle prognóz by měly tržby za čokoládu v následujících pěti letech stoupnout o dvě procenta.

Největší podíl na celosvětovém trhu s čokoládou mají s 32 procenty západoevropské země a pětinu ovládá Severní Amerika, uvedla KPMG. Češi se spotřebou čokolády řadí k evropskému průměru. Jejími největšími jedlíky jsou v Evropě dlouhodobě Švýcaři, kteří si ročně dopřejí 12 kilogramů pochoutky. Přes deset kilogramů za rok snědí Němci, Belgičané a Britové.

Čokoládu neodmítne téměř žádný Čech

Podle průzkumu čokoládu neodmítne téměř žádný Čech. Třicet procent dává přednost mléčné čokoládě, zhruba stejný podíl lidí čokoládě s přísadami, po hořké sáhne pětina respondentů a po bílé desetina. S malým zájmem se setkávají netradiční chutě, ručně vyráběné a biočokolády, uvedl Růžička.

Podle průzkumu Češky nakupují v 55 procentech konkrétní druh čokolády a častěji sáhnou také po vybranějším zboží značky Lindt či Ferrero Rocher. Z mužů se cenou řídí každý sedmý. O chuťové parametry čokolád se zajímají více ženy, protože sledují výživové hodnoty potravin. Čokoláda je pro ně více odměnou.

Čokoládu si více než polovina Čechů kupuje kvůli momentální chuti na sladké. Pro 11 procent je impulsem běžný nákup zejména v supermarketech a jen čtyři procenta lidí na čokoládu chodí do specializovaných prodejen.

Hodnota celosvětového trhu s čokoládou činí téměř 110 miliard dolarů (2,2 bilionu korun). Budoucnost čokoládového průmyslu bude podle průzkumu patřit rozvíjejícím se ekonomikám. Například země BRIC (Brazílie, Rusko, Indie a Čína) se za uplynulý rok na růstu celosvětového maloobchodního trhu s cukrovinkami podílely z 55 procent.

Průzkum také upozorňuje na zdravotní aspekty nadměrné konzumace čokolády. V USA a Velké Británii proto vlády zvažují zavedení tzv. daně z tuku. Evropské země jako Dánsko a Maďarsko přitom již daň na nezdravé potraviny zavedly. V Japonsku šla vláda ještě dál a uvalila daň na ty společnosti a úřady obcí, které mají mezi zaměstnanci a obyvateli velký podíl osob s nadváhou.

KPMG provedla průzkum v červenci a zúčastnilo se ho na 500 lidí.


Zdroj: Denik.cz, 14. 9. 2012





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 27.04.2024 07:44