Agris.cz - agrární portál

V Plzeňském kraji fungují dvě poslední pojízdné prodejny potravin

18. 10. 2012 | ČTK

V Plzeňském kraji fungují zřejmě dvě poslední pojízdné prodejny s potravinami. Jedna jezdí na Sušicku a druhá na Horažďovicku. Obě zásobují odlehlé vesnice a osady s desítkami obyvatel, zejména starší občany a matky na mateřské dovolené. ČTK to řekli starostové obcí i samotní prodejci.

"Zákazníci ubývají. Cenově jsme přitom mnohdy pod úrovní supermarketů, protože nakupujeme v plzeňském Makru a sledujeme akce. Jenže lidé to nechápou, protože jim neposíláme letáky se slevami, které někdy vůbec slevami nejsou," řekl Jaroslav Houdek z Horažďovic, který už 20 let provozuje se synem a manželkou přestavěný autobus Karosa. Zaváží téměř 30 obcí. Má sortiment jako kamenná prodejna, položek přes 500. Od chleba a uzenin přes mražené výrobky po zeleninu i drogerii. 

"Je to většinou služba pro staré lidi nebo třeba ženy na mateřské. Mladých zákazníků je málo," uvedl Houdek. Podle něj všechny obce kromě Horažďovic prodejnu podporují natolik, aby mohla jezdit až třikrát týdně a lidé si mohli koupit čerstvé pečivo.    

Houdek podobně jako šéf sítě vesnických prodejen ZKD Sušice Roman Bruzl i starostové vědí v kraji ještě o prodejně Václava Pinkase ze Sušice. "Před rokem jsme měli sraz a byli jsme tam jen dva z celé ČR, kteří zajišťují tak širokosortimentní prodej. Další přivezou jenom pečivo v avii nebo dodávce a říkají si pojízdná prodejna. Ptali se nás, proč jezdíme s velkým vozem, když je to nákladné," řekl Houdek. Podle něj je to "spíš na zabalení než na pokračování". "Legislativa žádná, samé daně, nafta zdražuje a poškozuje nás i kauza s alkoholem," uvedl. Houdek loni koupil autobus za 90.000 korun, na němž rok pracoval.    

"Jsme s panem Houdkem spokojeni. Mění časy i sortiment dle potřeb lidí, přijede i večer a v sobotu. Má sortiment a slušné ceny," řekl starosta Chanovic Petr Klásek. Obce mu přispívají poslední tři roky, kdy výrazně zdražila nafta. Jezdí až třikrát týdně do Defurových Lažan, Újezdu, Holkovic a Dobrotic, které mají do 100 obyvatel a prodejny v nich zanikly. Chanovice přispívají ročně asi 5000 korun na každou vesnici.    

"Tento prodej není rentabilní, skončili jsme s ním v roce 2002," řekl Bruzl. Nákup auta plus vybavení přijde na dva tři miliony korun. "Nemůžete si dovolit mít o moc vyšší ceny, protože lidé je znají. Ale nemůžete prodávat za běžné ceny, protože tam musíte započítat práci, naftu, díly a opravy," dodal. Pojízdné prodejny podle Bruzla budoucnost nemají a udržují je pouze nadšení soukromníci.    

"Obec přispívá panu Houdkovi ročně zhruba 26.000 korunami. Lidé jsou určitě spokojení. Obslouží hlavně starší občany," řekl starosta Pačejova Vladimír Smolík. Pro řadu z nich je to jediná možnost, jak potraviny nakoupit. "Než se pohne kolo, tak ho autobus stojí až 50.000 korun za rok. Silniční daň, technická a přípravy," konstatoval.


Zdroj: ČTK, 18. 10. 2012





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 11.12.2025 21:34