Agris.cz - agrární portál

Nejlevnější heru nabídlo Tesco, podmínky slevy jsou však podezřelé

7. 12. 2012 | iDNES.cz

S přicházejícími Vánoci se obchodní řetězce snaží nabídnout co nejlevnější suroviny, které jsou potřeba na pečení cukroví či výrobu bramborového salátu. Jako magnet na zákazníky funguje hera. Tu letos nabídlo nejlevněji Tesco. Podle odborníků je však prodejní cena na hraně pravidel hospodářské soutěže.

Tesco nabídlo heru v třetím listopadovém týdnu za 10,45 koruny při koupi dvou balení a z řetězců bylo suverénně nejlevnější.

Lidé z branže upozorňují, že taková cena je příliš nízká. Výrobcem hery je totiž potravinářský gigant Unilever, který je největším dodavatelem rostlinných tuků v Česku a jeho podíl na trhu se v tomto segmentu podle různých odhadů pohybuje kolem 40 procent.

Záleží však na tom, jak je definována kategorie výrobků. Podle obchodníků se například hera na prodejích tuků na pečení podílí až z 60 procent a mluvčí společnosti Unilever Martina Janebová přiznává, že je lídrem na trhu.

Výrobcům s podílem nad 40 procent přitom zákon ukládá, aby nabízeli všem zákazníkům produkty za stejných podmínek. Podle ceníku Unileveru z minulého roku činila velkoobchodní cena 250gramového balení 17,90 Kč.

"Cena od té doby určitě neklesla. Unilever může sice nabízet různé slevy, ale musí je nabídnout všem. I kdyby Tesco prodávalo s nulovou marží, tak při ceně 10,45 by muselo dostat slevu téměř 50 procent, na což nemohlo nikdy dosáhnout," řekl MF DNES zdroj, který se v prostředí mezi řetězci a jejich dodavateli dlouhodobě pohybuje. Podle něj mělo Tesco nejnižší ceny i v minulých letech.

Pod cenu nesmí ani prodejce

Zákon o významné tržní síle zakazuje také řetězci, aby prodával "pod cenou". "Platí, že řetězec nemá prodávat za nižší cenu, než je cena nákupní," vysvětluje advokátka Barbora Dubanská z kanceláře CMS Cameron McKenna. Existuje sice několik výjimek pro kazící se zboží nebo v případě ukončení provozu, ani jedna možnost však pro tento případ neplatí.

Unilever odmítá, že by některým řetězcům dodával levněji. "Základní ceníková cena je pro všechny odběratele stejná," uvedla Janebová. Neuvedla, jak vysoká velkoobchodní cena je a zda nabízí všem i stejné slevy. Sdílnější není ani Tesco. "S dodavatelem se každoročně snažíme dojednat takové podmínky, abychom našim zákazníkům přinesli co nejlepší nabídku," odpověděl mluvčí Teska Jan Dvořák na otázku, zda Tesco prodává pod nákupní cenou.

Podle několika na sobě nezávislých zdrojů si Tesco umí vyjednat v branži lepší podmínky než ostatní, přes britskou centrálu dokáže tuzemskému vedení Unileveru vnutit své požadavky. Z národního hlediska jsou ostatní řetězce také silní hráči, na mezinárodním poli má však Tesco výjimečné postavení.

Zásadní přitom je, zda má Unilever na trhu opravdu dominantní postavení, a musí tedy všem nabízet stejné podmínky. To by záviselo na tom, podle jakých kritérií by Úřad pro ochranu hospodářské soutěže stanovil relevantní trh. Podle mluvčího úřadu Martina Švandy zatím žádné správní řízení kvůli zneužití dominantního postavení v tomto sektoru nevedl. "Uvedený trh nebyl v posledních letech posuzován ani v rámci rozhodování o spojení soutěžitelů," dodal Švanda.

Autor:Jan Brož

Zdroj: iDNES.cz, 7. 12. 2012





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 26.04.2024 15:06