Kávu nebo fairtradovou kávu? Jaký je v tom rozdíl?
21. 1. 2013 | pro-bio.cz
Za každým šálkem kávy se skrývá nějaký příběh.
Může to být příběh živořících lidí a narušeného životního prostředí, nebo příběh harmonického sloučení zájmů výrobců, přírody a spotřebitelů. Káva poskytuje živobytí 25 milionům rodin zemědělců převážně z chudých zemí a dalším milionům lidí podílejících se na jejím pěstování, zejména sklizni. Je jednou z nejobchodovanějších komodit světa. Cenu, za níž pěstitelé kávu prodávají, ovlivňuje nejen chování velkých zpracovatelských společností, ale také burzovní spekulace a překupníci v místě produkce, na nichž jsou pěstitelé závislí. Zatímco exportní příjmy zemí vyvážejících kávu v posledních desetiletích klesají, celková maloobchodní cena kávy prodané spotřebitelům stoupá. Kávový průmysl ve vyspělých zemích prosperuje, pěstitelé kávy v rozvojových zemích se však nacházejí ve vleklé krizi.
Trh zpracované kávy kontroluje jen několik velkých nadnárodních společností: Nestlé (Nescafé), Kraft Foods (Jacobs, Dadák), Tchibo (Jihlavanka) a Sara Lee (Douwe Egberts). V minulých letech dosahovaly tyto firmy rekordních zisků, jejich partneři – malí i velcí pěstitelé kávy – rekordních ztrát. Více se dozvíte zde.
Zdroj: NaZemi.cz
Zdroj: pro-bio.cz, 21. 1. 2013
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 26.12.2025 18:52
