Agris.cz - agrární portál

Nebojte se českých potravin, vyzývají zástupci tuzemských firem

4. 2. 2013 | ČT 24

Velcí čeští výrobci potravin budou hledat strategii, jak zlepšit pověst svých produktů. Zástupci největších tuzemských potravinových firem chtějí vystoupit na obranu kvalitních českých potravin, kterým podle nich uškodilo nejen zvýšení DPH, ale i nedávná prohlášení některých českých politiků. Kritizují také některé praktiky velkých potravinových řetězců, které se snaží stlačit cenu co nejníž, a to i za cenu snížení kvality. K iniciativě se připojila i Potravinářská komora ČR.

Velké potravinářské firmy se nyní spojily do iniciativy. Nabádat chtějí spotřebitele, aby se přestali bát českých výrobků. Kromě vyšší DPH podle nich ničemu neprospívá ani chování některých politiků. Třeba poslanec Vít Bárta (VV) donesl před Vánocemi do sněmovny basu piva a poukazoval na rozdílnou cenu v tuzemsku a v Německu. 

Kritizoval rovněž vybrané tuzemské firmy. "Potravinářské lobby zvyšují své ceny s argumentací, že se zvedá cena elektriky, že se zvedá cena ostatních vstupů a samozřejmě zneužívá zvyšování DPH. Kumulativní efekt hloupých rozhodnutí zdražuje české potraviny tak, že v Čechách – bez ohledu na výrazně nižší platy než v Německu – máme mnohem dražší potraviny než u našich sousedů," prohlásil Bárta 19. prosince 2012 v Poslanecké sněmovně. 

Výrobci chtějí Čechy odlákat od nákupní turistiky do zahraničí

Firmy se nyní sejdou, aby probraly první kroky, které povedou k tomu, že spotřebitelům bude víc záležet na tom, že kupují právě výrobky vyrobené v Česku. "Chtějí lidi odradit od nákupní turistiky, tedy výjezdy za nákupy za hranice, k čemuž vlastně popouzí výroky některých našich politiků," podotkla redaktorka ČT Edita Kadlecová s tím, že k iniciativě se připojila i Potravinářská komora. "Ona rovněž kritizuje některé nekalé praktiky řetězců, které tlačí cenu velmi nízko," dodala Kadlecová. 

Pro českého spotřebitele je stále cena to nejdůležitější. "Skutečně si za to ten zákazník z velké část může sám, na druhou stranu nám tu dvacet let někdo tvrdí, že to máme kupovat, že je to levnější. Nikdo vám neřekne: kupujme to, je to kvalitnější. Najednou se teď vystrkují růžky, že by to mohlo být také o té kvalitě. Ale většinou tu celou dobu krmí obchodníci lidi tím, aby výrobky kupovali, protože jsou levné. Když si pak lidi koupí třeba kilo za 39 korun, tak se nemohou divit, že tam to maso být nemůže," konstatovala Dana Večeřová, ředitelka marketingu a komunikace Potravinářské komory ČR. Lidé tak často kupují maso bez masa nebo čokoládu bez kakaa. 

Lidé se na obaly dívají, potřebnou informaci ale často nenajdou

Podle průzkumu Evropské spotřebitelské organizace hledá na obalech výrobků informace až 70 procent spotřebitelů. "To je poměrně vysoké číslo. Problém je, že informace tam zákazník ne vždy dokáže najít. Jako příklad může sloužit aféra s polskými potravinami – lidé třeba nechtějí kupovat polské výrobky, najdou ale jen informaci, že výrobek pochází z EU," řekla Kadlecová. 

Povinností výrobců totiž zatím není uvádět zemi původu. Změna by měla přijít v prosinci příštího roku. V České republice vejde v platnost vyhláška Evropské komise – u pěti druhů masa a u mléka bude muset být dohledatelné, odkud výrobek pochází. 

V rámci novely zákona o potravinách dojde k zásadnímu přitvrzení vůči nekvalitním a falšovaným potravinám. Novela by mohla začít platit nejpozději 1. ledna příštího roku.

V rámci novely má dojít například k lepší informovanosti o zemi původu; zvětšení velikosti písma; poskytnutí více informací o alergenech a v neposlední řadě i kezvýšení sankcí.

Stáhněte si:

Prohlášení Potravinářské komory ke kvalitě potravin

Ladislav Miko, náměstek generálního ředitele pro zdraví a spotřebitele EK:

"Naším hlavním cílem je, aby potraviny v Evropě byly zaprvé bezpečné a zadruhé, aby byli konzumenti dostatečně informováni o tom, co kupují a co od těch potravin mohou očekávat. Bohužel máme řadu statistik, které hovoří o tom, že v řadě zemí se spotřebitel stále ještě orientuje podle vlastní zkušenosti a podle ceny a ty ostatní informace využívá jen část spotřebitelů. Stálo by za to uvažovat o tom, jak si ten spotřebitel může informace najít."

Velký počet označení kvality zákazníky mate

Vodítkem pro tuzemské zákazníky mohou být označení kvality. Těch už je ale takové množství, že se v nich zákazník často ztrácí. Mezi oficiální označení patří Český výrobek, Regionální potravina a Klasa. "Mezi další označení patří Bio výrobek, Natural produkt nebo Přírodní výrobek – to jsou označení daných výrobců. Není to nepovolené. Jako reklamu mohou používat jakékoliv označení, je to pak o osvětě zákazníka," poznamenala Kadlecová.

 


Zdroj: ČT 24, 4. 2. 2013





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 07.12.2025 04:37