Agris.cz - agrární portál

Obchody v SR budou informovat o zastoupení domácích potravin

6. 2. 2013 | ČTK

Největší obchodní řetězce na Slovensku budou muset zveřejňovat informace o zastoupení potravin domácí produkce na svých pultech. Nařízení schválil parlament poté, co potravináři upozornili na klesající podíl slovenských výrobků v nabídce prodejen.    

Zákazník se o podílu slovenských potravin v obchodech dozví na webových stránkách řetězců a přímo v prodejnách. Opatření se vztahuje na podnikatele s ročním obratem v kategorii potravin nad deset milionů eur (čtvrt miliardy korun).    

"Cílem je, aby u vstupu do prodejny byl plakát, kde bude seznam prodejců s podílem slovenských potravin. Chci lidi motivovat, aby nakupovali zejména slovenské potraviny," uvedl opoziční poslanec Igor Matovič, který tuto povinnost navrhl a poslanci jeho iniciativu podpořili.

Ministerstvo zemědělství už dříve uvedlo, že podíl slovenských potravin na pultech by se měl postupně zvýšit na 80 procent. Přispět má k tomu i propagace slovenských výrobků. Zastoupení domácí produkce potravin v prodejnách loni podle průzkumu agentury GfK kleslo pod hranici 50 procent. Z jednotlivých výrobků se nejlépe vedlo slovenským minerálním vodám, mléku a pivu, na opačné straně žebříčku skončily domácí konzervované produkty a cukrovinky.

Obchodníci už upozornili na to, že úřady zatím nestanovily přesnou definici slovenského výrobku. Ministr zemědělství Ľubomír Jahnátek v minulosti zvažoval, že za domácí potravinu bude až na výjimky označen výrobek, který se aspoň z tří čtvrtin skládá ze vstupů vyrobených nebo dopěstovaných na Slovensku. Média tehdy připomněla, že tuto definici by splňovala i Coca-Cola, která se vyrábí také na Slovensku. Podle prezidenta českého Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeňka Juračky přinese nové nařízení řetězcům hlavně zvýšené administrativní náklady.     Exministr zemědělství Zsolt Simon uvedl, že současná pravidla umožňují označit za slovenský výrobek i produkt, který ve skutečnosti v zemi vyroben nebyl.    

Slovenský parlament už loni schválil zákon, který má více chránit dodavatele potravin před údajně nekalými praktikami obchodníků. Podle kritiků by tato norma, která například stanovuje lhůtu splatnosti faktur nebo zakazuje prodejcům vybírat poplatky za zařazení dodavatele do své sítě, mohla ohrozit postavení slovenských dodavatelů. Řetězce by totiž mohly prý zákon obejít tak, že si prostřednictvím svých centrál v cizině začnou objednávat zboží od zahraničních dodavatelů.    

V českých obchodních řetězcích tvoří podíl domácích potravin v průměru 60 až 70 procent. Vyplývá to z průzkumu Svazu obchodu a cestovního ruchu. Například Kaufland má víc než polovinu dodavatelů potravin z ČR. "Pokud jde o podíl českého zboží v našem sortimentu, činí víc než 81 procent," uvedl na úterním Retail Summitu ředitel řetězce Kaufland ČR Christian Karnath.    

Vysoký podíl českých dodavatelů má i řetězec Makro. U masa pochází 90 procent nabídky z tuzemska, u mléčných výrobků je tento podíl 85 procent. V sektoru lahůdek tvoří prodeje tuzemských výrobků tři čtvrtiny obratu.


Zdroj: ČTK, 6. 2. 2013





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 07.12.2025 03:35