Agris.cz - agrární portál

Je vidět, že si lidé více vaří a pečou doma, říká šéf Hamé

28. 2. 2013 | iDNES.cz

Češi v době krize méně kupují konzervy a polotovary, raději si sami vaří,  konstatuje v rozhovoru ředitel společnosti Hamé Martin Štrupl. Také proto se ale  prodává více džemů. Nově společnost viditelněji označuje kvalitu svých výrobků a  začne prodávat novou řadu hotových jídel do mikrovlnky.

Společnost Hamé zvedla tržby vloni o 10,5 procenta, zisk neuvádí. Vděčí za to však jen prodeji v zahraničí,  protože na českém trhu spadly tržby o pět procent. Tržby táhnou výše zejména  díky prodeji v Rumunsku a Rusku a na Ukrajině, kde má Hamé i vlastní  závody. Nyní Hamé převléká obaly a snaží se z ní udělat modernější firmu, jak  popisuje v rozhovoru Martin Štrupl, šéf společnosti Hamé, který nastoupil do  funkce před rokem.

Vloni jste hodně inovovali a měnili design i management. Je to kvůli  krizi?

Já bych tomu neříkal krize. I našim obchodníkům, kteří si stěžují na  určitý propad poptávky v ČR zejména u masových produktů, říkám, ať se  nespoléhají na to, že to bude v budoucnu lepší. Je to podle mě spotřebitelský  dlouhodobý trend.

Že si lidé více kupují čerstvé maso a vaří sami?

Ano, anebo je to  odklon k různým substitutům. Inovaci nevyvolala krize, je to proces, který jsem chtěl nastartovat, a kvůli tomu muselo ve firmě dojít k  personálním změnám a ke změně firemní kultury. Je to nezbytná podmínka pro to, aby firma  přežila a dlouhodobě rostla. Samozřejmě z deseti nápadů se realizují dva a i z  jednoho se stane mrtvola a jeden je úspěšný.

Který segment na českém trhu narůstá?

Takřka žádný, český trh šel  dolů, i když určitý nárůst je u sladkého, u džemů apod. Je vidět, že si lidé  více vaří a pečou doma.

Vyrábíte hodně trvanlivých jídel, která vydrží rok a půl. Nejdete proti  nynějšímu trendu jíst čerstvé a nakupovat na farmářských trzích apod.?

My  jsme před lety začali dělat čerstvé potraviny, ten trend tady určitě je, ale krize jej  zpomalila. Náš trh je malý. V západní Evropě, zejména v místech s  koupěschopnou populací, je podíl čerstvých výrobků vyšší. My bychom  se přizpůsobili, ale podmínky u nás ve střední Evropě tomu nenahrávají.  Logistika čerstvých produktů je náročnější a chybí tady koncentrovaná  poptávka.

Obaly musí být  jako na Západě

Vidím, že se čile proměňují obaly vašich  výrobků.

Ano, během dvou let proměníme celý design. Máme 1 700  výrobků z hlediska typů balení, ale letos bychom měli dokončit kompletní redesign od  zastaralého designu Hamé. Na některých produktech značky "Vynikající kvalita"  jsme pozměnili i logo. Je to trend, který sem jde ze Západu.

Najali jste si nějaké designérské studio?

Necháváme si zpracovávat  nápady od různých designérů po skupinách výrobků a pak o nich rozhodujeme nejen  v managementu, ale i se spotřebiteli. Teď jsme dělali design na výrobky Hamánek  Baby a ve finále jsme s návrhy šli do mateřských center. Chceme vědět, co na to  ty matky, finální zákazníci.

Jako firma máte široké spektrum výrobků a předpokládám i různou  kvalitu.

Máme tři stupně kvality.

Rozlišovali jste mezi nimi dříve?

Ano, ale neměli jsme to tak jasně rozděleno z pohledu značky a nekomunikovali jsme to tolik. Samozřejmě spotřebitel v tom měl zmatek. Teď se snažíme být čitelnější a oddělovat je:  značka, cena, kvalita.

Kde nakupujete suroviny? Stoupá podíl dovozu?

Ano, ale spíše těch,  které u nás nejsou k mání jako mořské ryby nebo exotické ovoce. Ale někdy máme  potíže nakoupit dostatečné množství a kvalitu českých surovin, proto mnohdy zeleninu odebíráme v Maďarsku, kde je kvalita stabilnější, a  maso kupujeme v Evropě.

Informací na  obalech už je příliš

Jak si můžete být jisti, že jste nedostali od dodavatele koňské maso?

Nám chodí maso chlazené nebo mražené. A k tomu máme vždy certifikát a k  tomu si děláme vlastní rozbory. Sami si ho zpracováváme. Část surovin nakupujeme  v Česku, část v Evropě, zejména v západní. Pracujeme s dlouhodobými dodavateli,  musí s každou dodávkou předkládat certifikáty a my si děláme kontroly na  vstupu, než pustíme surovinu do výroby. Nemáme vlastní jatka a masokombinát,  proto musíme kontrolovat suroviny.

Takže vám nechodí polotovary?

Maso jako takové ne.

Jak se stavíte k tomu, co nyní kvůli skandálu s koňským masem chystá Unie  stran značení masa? Že by na každém výrobku měla být informace o  původu veškerého použitého masa a nikoliv jen vyrobeno v EU. Tedy i na paštikách.

Já souhlasím s lepší  informovaností, ale EU už reguluje i velikost písma na obalech a u menších  výrobků je problém všechny ty údaje na ten obal dostat. Navíc obal musí  prodávat, to je základní marketingové pravidlo. Musí to nějak vypadat. Trošku se  bojím, že v budoucnu budeme k výrobkům dávat příbalový leták.

Jaký podíl tvoří privátní značky obchodních řetězců?

Proto  investujeme do marketingu, abychom si budovali a drželi vlastní značky.  Privátních značek děláme relativně málo, asi jen 12 procent, ale to je včetně zahraničí, kde jsou to privátní značky nejen maloobchodních řetězců, ale i  jiných subjektů, jako například Campbell´s.

Na kterém z vašich zahraničních trhů čekáte největší růst?

V Rusku,  máme tam i vlastní závod.

A už jste zdárně dořešili ten případ ruských padělků Hamé?

Ne, soud jsme sice vyhráli, ale peníze ještě nepřišly.

Autor: Kateřina  Koubová

 


Zdroj: iDNES.cz, 28. 2. 2013





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 21.12.2025 14:58