Agris.cz - agrární portál

Slevy přestávají zabírat, obchody se točí ve spirále

1. 7. 2013 | Aktuálně.cz

Češi utrácejí za potraviny méně než dřív. Za celý rok 2012 klesly maloobchodní tržby v této kategorii o 2,5 procenta. A propad pokračuje: Podle Českého statistického úřadu v dubnu prodej potravin klesl meziročně o šest procent.

Obchodní řetězce proto vymýšlejí nové způsoby, jak českého zákazníka přinutit utrácet. Slevy totiž přestávají mít dřívější účinek - lidé se už s nimi setkávají prakticky všude.

Tuzemští obchodníci přiznávají, že se v posledním roce dostali do takzvané slevové spirály. Snížené ceny nabízejí takřka pořád. Podle Aleše Langra, který zastupuje Interspar, se v "akci" momentálně prodává 40 procent maloobchodního zboží.

Složení potravin a "vzdělávání"

Vedle barevných cedulí, jimiž lákají na slevy, proto řetězce intenzivněji zkouší využívat i další nástroje.

Větší pozornost věnují například tomu, co zákazníkovi prozradí o složení potravin nad rámec požadavků ze zákona. "Zavedli jsme barevné označení vajíček, takže lze rozeznat vejce od slepic chovaných na podestýlce nebo z volného výběhu," říká mluvčí řetězce Tesco Jiří Mareček. Ta první jsou umístěna ve žlutých obalech, druhá v zelených.

Kromě toho se supermarkety snaží "vzdělávat" a přitáhnout konkrétní skupiny spotřebitelů. Například Interspar spustil projekt Svět piva, v jehož rámci se mají zákazníci mimo jiné naučit, jaký druh tohoto nápoje se k jednotlivým jídlům hodí.

Lidl zlevňuje nepotravinářské výrobky. "Několikrát do roka nabízíme výprodeje spotřebního zboží - pro domácnost, zahradu, sport, dílnu i kancelář," říká mluvčí řetězce Lubor Tůma.

A třeba Ahold se snaží nalákat lidi tím, že zařazuje do regálů v Albertu potraviny pro diabetiky nebo celiaky.

Není sleva jako sleva

Zástupci řetězců potvrzují, že lidé šetří daleko více než dříve. "Chování zákazníků se v poslední době mění.  Spotřebitelé stále častěji realizují menší nákupy a upřednostňují akční zboží," upozorňuje Aleš Langr z Intersparu.

Podle Gabriely Bechyňské, která mediálně zastupuje řetězec Billa, sice slevy pořád fungují, ale zákazníci si mezi nimi daleko více vybírají. "V současné době slyší především na slevy na značkové zboží, ty ale musejí být vyšší, až do padesáti procent," upřesňuje.

"Zákazníci běžně porovnávají ceny, stále větší úlohu hraje internet a elektronické letáky," říká Jiří Mareček z Tesca. Podle něj také klesá počet takzvaných impulzivních nákupů.

"V tomto roce se situace výrazně nezmění, další propad už ale nenastane," doufá mluvčí společnosti Ahold Judita Urbánková. Lidé podle ní vyčkávají, jak se bude dál ekonomika vyvíjet.

Ceny klesají, lidé nereagují

"Každý obchod má něco ve slevě. Kdyby akce nebyly, výdaje na potraviny poklesnou. Prodejci si na sebe upletli bič," domnívá se analytička Markéta Šichtařová ze společnosti Next Finance.

Podobný názor má i analytik Michal Kozub ze společnosti Home Credit. "Slevy jsou tady dlouhodobě a spotřebitelé jsou na ně zvyklí," říká. Z tohoto důvodu také přibývá zboží, které oproti loňskému roku zlevnilo.

Ceny zemědělských výrobků v květnu klesly oproti předchozímu měsíci o 1,8 procenta. Ovoce zlevnilo o 7,7 procenta, vejce o 5,8 procenta a drůbež o 2,2 procenta. Zdražila pouze čerstvá zelenina a nepatrně mléko (o 0,9 procenta).

Také data Eurostatu za rok 2012 ukazují, že ceny českých potravin jsou pod průměrem Evropské unie. Průměrná cena v celé EU má v tabulce hodnotu sto.

Cenová hladina potravin v EU
 POTRAVINY A NEALKOHOLICKÉ NÁPOJEOBILOVINYA CHLÉBMASOMLÉKO, SÝR, VEJCE
EU27100100100100
Belgie110108118111
Bulharsko68575992
Česká republika84747391
Dánsko143159132117
Německo10610412892
Estonsko87847988
Irsko118110110119
Řecko10411591132
Španělsko931118395
Francie109106123100
Itálie111114115126
Kypr10912189141
Lotyšsko87807596
Litva77759390
Lucembursko116117129119
Maďarsko81747288
Malta989480113
Nizozemsko969011793
Rakousko120134132101
Polsko61585563
Portugalsko909875105
Rumunsko67635793
Slovinsko9710193101
Slovensko87827197
Finsko119130119114
Švédsko124135126112
Velká Británie10489100107
Zdroj: Eurostat

Zdroj: Aktuálně.cz, 1. 7. 2013





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 30.04.2024 07:09