Výrobci vaječných polotovarů Framagro loni vzrostly tržby i zisk
21. 8. 2013 | ČTK
Společnosti Framagro, která je největším tuzemským producentem vaječných polotovarů, loni díky novým odběratelům i prudkému růstu ceny vajec vzrostly tržby meziročně o třetinu. Zatímco v roce 2011 utržila 166 milionů korun, loni to bylo rekordních 222 milionů korun. Firma zvýšila také zisk z předloňských devíti milionů na 13 milionů korun. ČTK informaci získala z výroční zprávy společnosti Framagro.
"V loňském roce se nám podařilo proniknout na další trhy a díky akcionářské struktuře jsme se dostali k novým obchodům. Náš obrat se zvýšil i kvůli tomu, že výrazně vzrostla cena vajec," řekl ČTK generální ředitel společnosti Framagro Milan Karban. Ve finančních plánech na letošní rok, kdy cena vajec v Česku naopak klesá, vedení společnosti díky růstu produkce očekává zvýšení tržeb o pět až deset procent.
Firma Framagro v Přerově měsíčně zpracuje zhruba deset milionů vajec a vaječnou melanž dodává odběratelům z Česka a několika zemí EU. V provozu ve Lháni na Jičínsku společnost každý měsíc uvaří v průměru 1,5 milionu vajec. Polotovary v Česku a zahraničí kvůli úspoře času i komplikacím s následnou likvidací živočišného odpadu běžně používají potravináři a kuchaři v restauracích.
Letos na jaře Framagro začalo do prvních dvou tuzemských obchodních řetězců Globus a Interspar dodávat vaječné směsi a vařená loupaná vejce coby variantu k běžným syrovým vejcím. "Poptávka postupně díky osvětě roste. O spolupráci už jednáme s dalšími obchodními řetězci," uvedl Karban, podle kterého by v závěru letošního roku měly být vaječné polotovary k dostání ve čtyřech až pěti obchodních řetězcích. "Zatímco nyní pokrýváme zhruba deset procent populace, tak na začátku čtvrtého kvartálu by to mělo být 56 až 57 procent," podotkl.
Firma Framagro, kterou vlastní několik tuzemských producentů vajec, hlavní část výroby vaječných polotovarů prodává velkým odběratelům z řad potravinářských firem a provozovatelů restaurací. Díky spolupráci s obchodními řetězci by postupně měl růst podíl malospotřebitelského balení. "Snažíme se rozšířit náš prodej, protože trh nadnárodních korporací a gastronomických zařízení je už nasycen a neroste tak rychle jako dřív," podotkl Karban, podle kterého firma na podzim plánuje v obchodech zahájit prodej oddělených bílků.
Podle Dagmar Tůmové Českomoravské drůbežářské unie představují vaječné melanže i loupaná vařená vejce v tuzemském maloobchodě novinku. Poptávka po vaječných polotovarech několik let roste zejména mezi spotřebiteli v Kanadě, USA a Velké Británii. Hlavní výhodou vaječných melanží, neboli jednolitých směsí bílků a žloutků, je kromě úspory času také bezpečnost. Polotovary jsou totiž ošetřeny pasterizací.
Tůmová míní, že vaječné směsi a vařená loupaná vejce budou v Česku kupovat především mladší zákazníci, naopak u starší generace, která je přirozeně konzervativnější, novinka takový úspěch mít nebude. Melanže jsou vhodné například na omelety či do pečiva, například volské oko z nich však usmažit nejde.
Petr Běhal
Zdroj: ČTK, 21. 8. 2013
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 16.12.2025 03:20
