Agris.cz - agrární portál

AFP: Luxusní ovoce v Tokiu jako dárek - řekněte to ovocem

5. 10. 2013 | ČTK

V regálu s ovocem v některých velkých obchodech v Tokiu se turista může ptát sám sebe, jestli se nespletl a nevstoupil omylem do klenotnictví. Hroznové víno, jablka, hrušky, broskve či meruňky jsou zde vystaveny jako poklady a jejich tvary musejí být dokonalé. Tady se neprodává na kilogramy, ale často jen po jednom kousku: jedno jablko, jeden hrozen červeného vína.

Jablka, či spíše jablko, je zavinuto do bílého mušelínu, aby se zabránilo sebemenšímu tlaku, který by je mohl poškodit. Stejně tak broskve nebo hrušky. Kromě malé kolébky z mušelínu spočívají ještě v křehké krabici z průhledného plastu.

Hrozny vína se také prodávají po kousku, téměř jako náhrdelníky. A v zemi kvetoucích třešní, tak krásných, ale bez plodů, se třešničky nabízejí ve zcela malém množství, často sotva po desítce, v plastových krabičkách. A to prosím ne v jakési hromádce, ale pěkně srovnané v řadách. Pokud jde o cenu, ta může ovšem turistovi vyrazit dech.

V červenci se jediný hrozen Ruby Roman, druhu vína pocházejícího z prefektury Išikawa na západě země, prodal za 400.000 jenů (více než 77.000 Kč)! Jedna kulička, velká jako pingpongový míček, tak přišla na zhruba 10.000 jenů.

Vždy v květnu se zde také koná dražba melounů dokonalého tvaru a bez sebemenší chybičky z ostrova Hokkaidó. Letos byl pár melounů přiklepnut za 1,6 milionu jenů! Ani v době krize totiž neváhají Japonci kupovat ovoce a především je dávat jako dárek. Je to dárek velmi ceněný v zemi, kde je taková forma v sociálním životě zásadní.

"Většina našich zákazníků kupuje ovoce, aby je darovala. Proto po celém Japonsku vyhledáváme ty nejlepší plody," vysvětluje Jošinobu Išijama, který je šéfem obchodu Sun Fruits v centru Tokia. "Je potřeba, aby ovoce bylo výjimečné a především vynikající chuti," dodává.

Pan Išijama ve své ovocném chrámu s bílými dlaždicemi za doprovodu nevtíravé hudby neprodává melouny, jejichž cena může dosahovat ceny automobilu, ale nabízí víno Ruby Roman za 31.500 jenů.

Poněkud cenově přístupnější je obrovská bílá broskev, dokonale kulatá a zjevně šťavnatá, v ceně asi 2500 jenů, nebo hrozen alexandrijského muškátu za více než 7000 jenů. A na stojánku v chladícím boxu trůní král ovoce určeného k darování: ananasový meloun, dokonalého tvaru bez jediné poskvrnky. Stojí bezmála 15.000 jenů.

Samozřejmě, že ne všichni kupují tyto drahé zázraky, ale zásobují se v obyčejných supermarketech. Avšak úcta a náklonnost se měří cenou tohoto ovoce, které se dává rodičům, kolegům a v létě nebo koncem roku dokonce i zaměstnavateli. Chcete-li zaměstnavateli opravdu dokázat, že mu jste velmi vděční za povýšení, podle agentury AFP neuděláte špatně, když mu darujete právě ananasový meloun.

Ve svém skleníku, nad nímž má kontrolu počítač, pěstuje Tošiaki Nišihara tyto vzácné melouny v oblasti Šizuoka jižně od Tokia. Opylení dělá sám ručně a na jedné rostlině ponechává pouze jeden plod, aby mohl snáze růst a zrát. "Jsou tak drahé proto, že je tolik hýčkám," říká.

"Rozhodně nikdy nezapomenete na chuť tohoto mimořádného ovoce. Na cenu zapomenete, ale kvalita zůstává," říká s filozofií, ale určitě i s naditou peněženkou jeden zákazník z Íránu, který do Sun Fruits zavítal.


Zdroj: ČTK, 5. 10. 2013





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 05.05.2024 08:09